Morgan SuperSport Junior Pedal Car

Morgan SuperSport Junior Pedal Car

Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vårmønstringen 2009
Foto: Jon Winding-Sørensen

Morgan “vant Vårmønstringen

Dårlig med snø, og ønsket du en sladd måtte du ha minst 450 hk på bakhjulene. Men sola skinte, og det var under null.

Publisert Sist oppdatert

Som vanlig de siste årene var det Morganistene som var de mest kjørbare første nyttårsdag. De var vel dobbelt så mange som MX5’erne – den nest største gruppen, dersom deltakerne i denne turen skal deles inn i grupper.

Noe de egentlig ikke skal, for her er alle en herlig gjeng forholdsvis avslappede friluftselskere som hilser det nye året velkommen med en åpen tur fra Oslo sentrum til Frognerseteren.

Dette var det 29. året, det har med andre ord gått 30 slike avganger – litt for tidlig å kalle det en tradisjon er de fleste av oss enige om. Kom tilbake om 20 nye arrangementer, da kanskje vi kan begynne å snakke om tradisjoner.

Stor bredde

Fra Morgan-hold fikk vi det hele, fra før-krigs trehjuling og flat-radiatorer, til de ferskeste - både V-åttere og fire-setere. Pluss en skikkelig premiere.

På Genève-utstillingen i fjor, listet Morgan stillferdig inn en helt ny modell. Det skulle være ”billig”-utgaven, med begrenset antall utvendige farger, bare en interiøroppskrift, lakkerte eikehjul og en 115-hesters Ford 1,6-liters motor.

Den skulle hete 4/4 Entry når den kom på markedet mot slutten av 2008, fortalte Charles Morgan sine utvalgte forhandlere da han presenterte den. ”Dårlig idé, det høres for billig ut”, sa Thomas Øvreseth, salgsdirektør hos den norske importøren. ”Kall den heller Sport”.

”Jeg skal tenke på det sa fader Morgan.

På plass

Nå er den første bilen i Norge. Svart og tøff, og såpass skrapet at man til og med har fjernet reservehjulet fra hekken for å spare vekt. De svarte eikehjulene, samme farge som karosseriet, ser faktisk lekrere ut enn de alu-fargede eikene på de dyrere modellene.

Prisen på denne er 450.000 kroner klar på gata, men noen leveringstid er umulig å gi. Den produseres bare når det ellers er ledig kapasitet på fabrikken. Se allikevel ikke bort fra at du kommer til å se mer om denne veltilpassede vinterbilen i en kommende utgave av BIL.

Morgan fyller 100 år i år, og det kommer selvfølgelig til å bli en smule arrangementer i den anledning. Og fabrikken har allerede lansert en jubileumsmodell. Den er 2 meter lang og skal hete Morgan SuperSport Junior Pedal Car.

På samme lest

Den skal bygges av de samme tradisjonsbundne håndverkerne som skrur sammen de ordentlige bilene, og utgangspunktet som ble brukt tilsvarer helt den samme tre-hjulingen som gledet oss på årets Vårmønstring. Den hadde riktignok en Matchless-motor, mens den nye modellen altså bruker juniors kraftige støtter. Tråbilen er 2/3 av originalens størrelse.

Thomas Øvreseth forteller om en pris på 2.500 pund pluss moms og frakt, men åpenbart uten noen veiavgifter. Og at det allerede er minst en norsk interessent på linjen. Det skal ikke bygges flere enn 500 nummererte eksemplarer, så denne kan bli ganske ettertraktet.

LAST NED BROSJYRE HER

Muligens er det noen tilsluttet BILs redaksjon som er i stand til å vurdere denne modellen også, så se ikke bort fra at den også vil dukke opp på trykk med tid og stunder.

Fargerikt

Men tilbake til Vårmønstringen. For å vise at det var mer, og annet, enn Morgan der, legger vi ved bilder av deler av det fargerike utvalget. Intet er fargerikere enn den muntre gjengen to- og tre-hjulinger med leirbål og kaffelarser og solide russiske sykler.

Hvilket minner om GMC’ene fra mange år tilbake som kjørte med feltkjøkken bakpå, der de stekte vafler som de solgte til inntekt for Slumsøstrene underveis. De gikk så sakte at det var ikke noe problem for en handicapet fotgjenger å handle fra den, mens den beveget seg mot Frognerseteren.

For ordens skyld, denne nedskriver har slett ikke deltatt på alle, han har kanskje ikke vært med på mer enn noenogtyve. Men – og det sier litt om hvilket liv motorjournalister lever – han har aldri deltatt med samme bil to ganger.

Powered by Labrador CMS