Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012
Retromobile 2012

Retromobile tilbake på sporet

Det har vært noen år med ganske labre Retromobiler – en av verdens eldste statiske gammelbil-manifestasjoner. Skal vi dømme etter årets utgave er den tilbake for fullt. Du har fremdeles noen timer på deg til å oppleve den.

Publisert Sist oppdatert

Da de fyrte opp den 9-sylindrede 330-liters turbomatede Duvant bensinmotoren på utsiden av utstillingshallen, fikk jeg en sterk følelse av at Retromobile var tilbake i gammelt, godt spor.

Svinghjulet alene veier 3,5 tonn, og den drikker 350 liter i timen – jeg overdriver ikke når jeg sier at jorden rystet.

De store gammelbil-handlerne var der igjen, og da snakker vi om folk fra hele kontinentet pluss et og annet eksotisk innslag fra Argentina der de er verdensmestre i å bygge praktfulle gamle og klassiske biler fra et grunnlag som ikke er annet enn et luftig rykte.

De fleste europeere trenger tross alt et gammelt ratt eller en felg for å bygge opp noe som vil bil betalt med noen millioner på neste jåleauksjon.

Merkeklubbene er godt representert, at jeg måtte til Paris for å se en gammel MG sedan med V8-motor, som jeg ikke ante noe om, er jo bare morsomt.

Og det er praktfullt når produsenter som Peugeot gjør noe som ikke er mer jålete enn bare å feire den kommende 208 med en skikkelig presentasjon av alle bilene i 200-serien.

Egentlig burde Bertel O. Steen hatt firmatur ned på utstillingen – 200-serien er også hele historien om BOS sitt Peugeot-engasjement – det startet med 2001 for mer enn 80 år siden.

I år var det også flere nyoppdagede vrak enn jeg kan huske fra tidligere. Barn finds, som engelskmennene kaller det, låve-funn.

Franskmennene har et meget bedre uttrykk: Dans son jus – oppbevart i sin egen saft.

Om noen år kommer dette til å bli Blinkende juveler som forteller hva som er mulig å gjøre – dersom en estimert verdi på 12 millioner euro blinker i den andre enden.

Kunst, motorsykler, masse litteratur, rene skraphandlere (jeg møtte en som hele dagen hadde lett etter lister til bakruta på en gammel Renault Reinstella – han fant det til slutt også. Ikke original riktignok, men en nydelig reproduksjon,) og masse spennende folk.

Her viser jeg deg bare en bunke tilfeldig utvalgte bilder fra årets arrangement. Jeg kommer tilbake senere med litt mer spesielle temaer fra stevnet, der jeg nok også skal la deg få vite hva det egentlig er bildene viser. Men la oss starte med dette.

Og dersom det gir deg en akutt «må-se» følelse så vit at den er åpen både lørdag den 4. og søndag den 5. februar fra klokken 10 om formiddagen til kl. 7 på kvelden. Og Paris er jo bare noen timer unna.

Powered by Labrador CMS