-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jubel-Corvette
Chevrolet markerer at det er seksti år siden første Corvette ble lansert - selvsagt er det et påskudd for en spesialutgave.
Bilprodusentene er flinke til å utnytte alle tenkelige og utenkelige jubileer maksimalt, og det gjelder ikke minst Chevrolets evne til å bygge opp om Corvette som en levende legende.
Nå er det jo ikke hvert år man fyller 60, så her har vi absolutt en legitim markering.
Siden den vises i januar 2012, er det selvsagt snakk om en 2013-modell med det nette tilnavnet «Corvette 427 Convertible Collector Edition». Ifølge GM er dette den raskeste og mest kapable Corvette cab’en i historien, og da snakker vi selvsagt bare om de serieproduserte.
LES: Våre prøvekjøringer av Corvette
- 2013-modellen er den siste i C6-generasjonen, og dermed passer det bra med en jubileumsutgave, sier Chris Perry, visepresident for global marketing og strategi hos Chevrolet.
- Vi kunne ikke komme på noen mer passende måte å feire disse milepælene på enn å vekke til live en av de mest legendariske kombinasjoner i merkets historie - Corvette cabriolet og en 427 motor, sier Perry.
Med det refererer Chevy ikke til antall hestekrefter, men til slagvolumet - 427 kubikktommer. Hvis du syns det høres spedt ut, så la meg ile til og fortelle at det tilsvarer 7008 kubikkcentimeter, altså drøye 7 liter.
LS7 er betegnelsen på motoren som yter 505 hk og har et maks dreiemoment på 637 Newtonmeter. Når vi legger til at bilen ender på 1522 kg etter flere vektbesparende tiltak, regner du kjapt ut av hver hest bare skal skyve så vidt over 3 kg.
Det betyr at denne spesialutgaven har mer kraft per kilo masse enn cabrioleter som Porsche 911 Turbo S, Audi R8 5,2 RSI, Aston Martin DBS Volante og Ferrari California, ifølge Chevrolets beregninger.
427 Convertible gjør null til hundre på under fire sekunder, en quarter-mile på 11,8, klarer laterale krefter på 1,04 G og har en potensiell toppfart på 306 km/t.
Spesialutgaven kommer på markedet til sommeren, men allerede sist helg ble det første eksemplaret solgt på veldedighetsauksjonen Barrett-Jackson Scottsdale for den nette sum av 600.000 dollar.
I tillegg til 427 Convertible Collector Edition skal det også lages noen litt mildere jubileumsutgaver lakkert i arktisk hvitt med diamantblått skinninteriør og blå kalesje. De får nok en langt mer overkommelig pris.
For spesielt interesserte bringer vi en oversikt over Corvettes jubileumsmodeller gjennom tidene. Håper dere tilgir at den er på engelsk.
Spesialutgaver av Corvette: