Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius

Ny Prius i rampelyset

I dag har Toyota avduket tredje generasjon Prius. Den er enda mer effektiv enn sine forgjengere som er solgt i over en million eksemplarer.

Publisert Sist oppdatert

Utseendemessig er nye Prius ingen revolusjon, og den er også ganske lik sin forgjenger i størrelse. De harde fakta er en lengde på 446 cm, en bredde på 174 cm og en høyde på 149 cm.

Akselavstanden er den samme som tidligere, men bilen er basert på en ny plattform som skal gi bedre kjøreegenskaper og stabilitet samt et lavere støynivå.

Toyota oppgir foreløpig ikke forbrukstall etter europeisk standard, men påstår dette er redusert med 10 prosent fra dagens modell. I USA-målestokk betyr det et stykke under 0,4 liter på mila. Vi loves europeiske spesifikasjoner når bilens lanseres i Genève om et par måneder.

Større og bedre

Nye Prius skal være rommeligere, stillere og bedre utstyrt enn sin forgjenger. Standardutstyret blir mer omfattende og i tillegg kan du velge og vrake fra en omfattende liste av tilbehør. Dette innebærer bl.a. et stort glasstak med solcellepaneler som kan holde klimaanlegget i aksjon mens bilen står parkert.

Bilen får en 1,8-liters bensinmotor med høyere dreiemoment enn dagens 1,5-liter. Den kan kjøres på lavere turtall i høye hastigheter, og kombinert med elektrisk vannpumpe og resirkulering av eksosen oppnår Toyota en mer effektiv forbrenning.

Mye nytt

Hybridsystemet er opptil 90 prosent fornyet, noe som bl.a. medfører en vektreduksjon på 20 prosent. Likevel er det mer effektivt enn tidligere. Bilen har en svært aerodynamisk form og en luftmotstandskoeffisient på 0,25, noe som er svært lavt.

Bensinmotoren yter 98 hk mens elmotoren har 80 hk. Samlet effekt blir 134 hk, nok til at du kan foreta en sprint fra null til hundre på under ti sekunder.

Det skal bli interessant å se hvordan Hondas nye Insight takler konkurransen med en mer effektiv Prius, og du kan regne med å møte igjen begge i bladet BIL og på disse sidene når vi har foretatt våre første prøvekjøringer.

Powered by Labrador CMS