VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport
VW Concept BlueSport

Volkswagens Miata

Det ble VW-gruppens ettermiddag i Detroit. Først kom en veslevoksen roadster. Deretter fikk vi en forsmak på den kommende A7.

Publisert Sist oppdatert

Blue Sport

La oss hilse på Blue Sport først. Første gang vi fortalte om den, het den Concept R og ble vist som en forstudie på Frankfurtutstillingen i 2003.

LES MER HER.

Sist vi fortalte om den, var da VW bestemte seg for å spare penger og allikevel ikke viste den i Los Angeles i november (LES HER). Hvorfor i all verden de valgte å flytte en typisk vind-i-blondert-hår bil fra California til snøtunge Michigan, er fremdeles en gåte.

Men heldigvis klarte de allikevel å utstyre introduksjonen med noe som smakte av street-kred.

De hadde leid inn 50 begeistrede Detroit-og-omegn unger som hadde trent i tre dager på å storme inn på scenen etter at fire breakdansere i VW-svarte skjorter og oransje hodeplagg hadde gjort sin greie.

8-15 år var barna, og de ble betalt fra 150 til 200 dollars etter hvor gamle de var. En ganske urettferdig lønnsskala mente mange – men moro hadde det vært.

Klassisk

Det viste seg imidlertid, fortalte et av barna, at programmet ble endret, fordi opprinnelig skulle de ha opptrådt til en tysk sang som visstnok handlet om ”noe med å redde jordkloden og sånt…”, men da hadde noen av de tyske toppsjefene sagt nei.

Og dette er omtrent det som fantes av Show Biz på Detroit-utstillingen i går.

Men det er allikevel verd å nevne at Concept Blue Sport er en klassisk roadster, 2-liters sentralplassert motor, 180 dieselhester fra en VW-renset motor (113 g CO2 pr. km) og med bakhjulsdrift. Når hadde VW sist en slik oppskrift?

Såpass grundige studier har denne bilen gått igjennom at ingeniørene kan fortelle at selv om denne veier 1200 kg, vil en produksjonsklar utgave med 1,4-liters 200-hesters bensinmotor og DSG gearkasse, veie 1100 kg. Da begynner vi å snakke igjen. Og – tak og pris – det dreier seg om stofftak her!

Dieselutgaven, slik den vises, er målt til 6,6 sekunder til hundre og en toppfart på 226 km/t. Den er blitt litt kortere enn Concept R, så vidt over 4 meter måler den nå, den er 175 cm bred og rager 126 cm.

Sammensatt

Foran bruker den fjærbena fra Polo, bak bruker den multilink-arrangementet fra Golf, og plattformen er bygget opp av konsernets nye såkalte tverr-byggesett, som man kan forme de fleste konfigurasjoner fra.

Det er opplagt at VW ser for seg en MX5-konkurrent her. ”Den har suksess fordi den ikke har noen konkurranse sa utviklingssjefen Ulrich Hackenberg. Problemet med å gi Mazda konkurranse er imidlertid at det – ble det antydet – vil kunne ta fem år før produksjonsutgaven av Blue Sport er i butikkene.

I tilknytning til barnedans og blå sportsbil, minnet VW-sjefen, Martin Winterkorn, på at selv om 2009 vil bli et vanskelig år, er allikevel konsernet fast bestemt på å bygge en fabrikk med 2000 arbeidsplasser i Chattanooga, Tennesee. Den skal være på nett tidlig i 2011.

Powered by Labrador CMS