-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
iQ som gateramp
Jeg skulle sikkert fortalt alt om Auris Hybrid og Prius Plug-In, men den jeg virkelig ramlet for hos Toyota, var gateramp-versjonen av iQ.
Men la meg ta det opplagte først, selv om dette sikkert blir gjentakelse for n’te gang:
Toyota er fantastiske på å hype miljøprofilen sin. Når Bernt Gran i Dagens Næringsliv ganske riktig skriver at å kjøre Prius gjør omtrent like mye for miljøet som om du slutter å spise erter, kommer det på en eller annen måte inn et leserbrev i samme avis der det fortelles at hybridbil er ganske bra gitt.
Altså: Hybridbilen Prius skal bli enda litt mer hybrid ved at man skal kunne lade batteriene fra en plugg også, ikke bare fra motor og regenerativ bremsing.
Derved oppnår man den enorme fordelen at den kan kjøre 20 kilometer i el-modus – en dobling i forhold til en normal Prius. Vi er på en helt annen klode med for eksempel Opel Ampera, like hybrid, men med sin såkalte Range Extender.
Testserie
Dette Prius-fremskrittet skal i løpet av neste år monteres i godt og vel 500 biler, hvorav ca. 150 skal sendes til Europa for stor-serie tester.
Før systemet kan bli en kommersiell realitet, må Toyota evaluere hver eneste en av disse tekniske fremskrittene i en virkelig-verden situasjon – heter det ganske pompøst. (Hva gjør de med andre innovasjoner tro? Legger dem rett inn i bilen?)
Men det dreier seg også om markedsføring og budskap: ”Gjennom dette programmet ønsker vi også å evaluere markedets reaksjoner og vi vil forstå hvilke karakteristikker ved dette produktet som appellerer, og hvorfor”.
Euro-Auris
Jeg er vel omtrent like underveldet av at Auris også skal gå hybrid nå. Dette blir en ren Europa-bil, bygget her og solgt her, med samme systemet som i den vanlige Prius.
Men i forhold til ur-Hybriden, har den et par meget betydelige fordeler. For det første så ser den jo ganske moderne ut, og ikke som den er designet for 25 år siden.
Det at den er bygget så nær som i England, gjør den også litt mer miljø-akseptabel. Tonnevis av dårlig bunkers, er ikke brent opp for å få fraktet den til en Toyota-forhandler nær deg.
Og den har solceller på taket. Det betyr kanskje ikke så mye, men det er nok til å gi deg strøm til mobiltelefonen eller musikk-anlegget når bilen står stille. Slik Saab viste allerede i 1985.
LES: Litt mer om Auris Hybrid Concept
iQ Collection
Men så kommer vi til den virkelige solskinnsiden av gata. iQ har jeg syntes var topp fra den kom – den har virkelig flyttet noen grenser. Både med pakking og, ikke minst, med design. Gjort i nærheten av Nice, der du blant annet har mye Picasso rundt deg.
Men det har altså bare tatt ett snaut år før Toyota allerede viser spesialutgaver av modellen.
Den ene heter iQ Collection og konsentrerer seg om interiør og utsikten. Det siste ved hjelp av glass i taket, det første blant annet ved hjelp av at det perlemorshvite eksteriøret er trukket inn på innsiden også.
Og med spesielle detaljer i instrumentene og et spesielt skinn-interiør er dette blitt et samlerobjekt. Kanskje.
iQ for Sports
Morsommere er iQ for Sports. Det er jo egentlig ikke annet enn tøffe plastpaneler som gjør at det ser ut som om bilen sitter lavere og som i ekstrem grad aksentuerer 18-tommers hjulene.
Lysene foran gir i enda større grad et Se-på-meg budskap. Sammen med den optiske illusjonen, som får det hele til å se lavere og bredere ut, gir det bilen et nesten aggressivt utseende. Lille søte iQ.
Bak skjer det også ting. Plasten gir det samme sitte-godt-nedpå inntrykket som foran, og den trekantede eksosrøravslutningen forteller om hvor enkelt det er å få et lite designgrep til virkelig å virke.
Innvendig har det også skjedd ting, i retning av belyste dørhåndtak (bling!), paneler med nikkeloverflate eller laget av børstet aluminium.
En bevegelig spot på toppen av dashbordet, leker kartleserlampe, og en illuminert iQ-dekal er ren pimp-my-ride detalj.
Den samme giftiggrønne utvendige fargen, finner du også inne, i taket og på deler av setene, der du ellers finner matt svart polyuretan som helt klart gir dykkerflaskeassosiasjoner.
Jeg aner ikke om Toyota kommer til å flytte noe av dette ut til butikkene, men dette var i hvert fall noe som var ganske gøy, på en ellers så snusfornuftig stand.
Og, når jeg tenker meg om, iQ for Sports må da bli en ideell Scion for det amerikanske markedet.