-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Rinspeeds 2-mode Fiat
Sveitsiske Rinspeed byr alltid på noe morsomt på Genève-utstillingen. I år dukket det opp mer enn ventet.
I god tid før åpning ga Rinspeed oss beskjed om at de kom til å vise noe underlig på årets Genève-utstilling. En bil som kunne forandre fasongen, slik at den kunne bli en en-, to- eller tre-seter ved å endre litt på hekken slik at flere enn føreren fikk plass til hodet.
Akkurat hva poenget var er vanskelig å forstå, bilen tok jo opp akkurat like mye plass uansett hvilken konfigurasjon som ble valgt.
Men som vanlig lå hovedtyngden på drivlinjer (150 kW elmotor med masse teknologi fra Siemens), materialer og tilbehør/utstyr.
Som vanlig har også Frank Rinderknecht engasjert en rekke underleverandører, fra klokkemaker Bucherer via felgprodusent AEZ og varmeapparatprodusent Eberspächer. Og alle får lov til å presentere det ypperste av fermtidsvisjoner på disse firehjuls utstillingsvinduene hans.
Men så viste det seg, da vi kom på standen hans, at det fantes mer enn i-Change som drømmebilen var døpt. Der sto det nemlig også en Fiat 500, lakkert i den samme bronse-fargen som drømmebilen hadde. Ved nærmere ettersyn viste det seg at denne var vel så interessant.
Her han gått inn på elektronikken på en 160-hesters Abarth-utgave av denne lille bomben. E2 kaller han prosjektet, antakelig fordi den i praksis byr på to Engines. I vanlig landeveismodus leverer motoren alt den kan, og har et sertifisert forbruk på 0,7 liter pr. mil.
Men trykk på en knott, og elektronikken kobler inn by&eco modus. Det betyr at den 1,4-liters turbomotoren plutselig nøyer seg med å avlevere 60 hk. Mer enn nok for vanlig transport, og plutselig er forbruket nede på godt under en halv liter per mil med tilsvarende lavt utslipp.
- Jeg har ikke noen tro på vanlig eco-trimming, sa han da vi spurte om hvorfor. Folk flest vil ha alt det som bilen byr på – og gjerne litt til. Men mange er svært villige til å vise miljøansvar når det passer, og dersom det ikke går ut over moroa.
Her har han åpenbart en som byr på det beste fra begge verdener.