-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Wiesmann knoppskyter
Nå har brødrene Wiesmann holdt på med dette i mer enn 15 år, og deres håndbygde sportsvogn nummer 1000 ble levert ut i fjor.
Dette er en mot-alle-odds historie. Hvem ville trodd en underlig, retro-utseende toseter, bygd av 100 personer et sted som egentlig ikke finnes, i det grå Nord-Tyskland, hadde muligheter til å overleve? Men det har de gjort, og de dukker stadig opp med nye modeller.
I Genève var det Roadster MF4 som feiret verdenspremiere. Egentlig kunne man gått rett forbi den og sagt at denne kjenner vi jo. Og visst gjør vi det, for linjene tilhører familien, men akkurat som MF4 er dette en helt annen bil i forhold til den kjente GT – eller MF3.
Men mange lot seg lure da MF4 debuterte i Frankfurt i 2005. Det er ikke så lett å se at noe har økt med 3 cm. i høyden, 11 cm i bredden og 37 i lengden når linjene er nesten de samme og man ikke har noe direkte å sammenlikne med.
Heftig
Så MF4 Roadster er basert på den store, og har den samme 267-hesters V-åtteren fra BMW som den lukkede utgaven har.
Og selv om taket er vekk og bilen er stivet opp andre steder, så veier den ikke mer enn 1316 kg tom. Vi har altså 3,1 kg pr hk hvilket gjør påstanden om 4,4 til 100, meget troverdig. Og er ikke dette bra nok, kan Wiesmann levere en 4-liters V8 motor med tilnærmet racingspesifikasjoner på 4 liter, masse turtall og 420 hk.
Konstruksjonen er et glassfiberarmert karosseri på en aluminium monocoque med triangelarmer i alle ender. Hele drivlinjen er BMW, så man kan kjøpe til de girkasser og de diff-spesifikasjoner som finnes på den dype BMW-hylla. Svært meget annet, inkl. tyverisikringen er også BMW.
Det faktum alene er vel nok til å antyde at Wiesmann nå spiller i en av de øvre divisjonene. BMW selger ikke greiene sine til hvem som helst.