-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Spenstig luksus
Mercedes-Benz benytter Shanghai-utstillingen til å lansere en oppdatert S-Klasse. På toppen troner nye AMG-modeller.
Den 8-sylindrede S 63 AMG byr på 525 hk og et maks dreiemoment på 630 Newtonmeter. Dermed sprinter den velvoksne luksussedanen til 100 km/t i løpet av 4,6 sekunder.
Enda mer pulver finner du i den V12-motoriserte S 65 AMG hvor 612 hk og 1000 Newtonmeter sørger for en akstid på 4,4 sekunder. Begge modellene har en elektronisk sperre ved 250 km/t. Selv om ytelsene er de samme som tidligere, har AMG greid å redusere CO2-utslippene med inntil tre prosent.
S 63 AMG har 7G-Tronic gearkasse mens S 65 AMG har en 5-tinns automatkasse – begge med hendler for manuell overstyring bak rattet.
Kosmetikk
Modellene har fått en oppdatert front som inkluderer mer markante luftinntak og LED kjørelys. Baklysene består av 52 dioder (LED) formet som en dobbel C som gir bilene et umiskjennelig inntrykk bakfra.
Begge har to doble eksosrør - i tilfelle S 65 AMG i V12-utførelse. Andre forskjeller mellom V8- og V12-utgavene er de tøffe AMG-felgene.
S 63 AMG har titangrå 19-tommere med dekk i dimensjon 255/40 foran og 275/40 bak, mens S 65 AMG har titangrå 20-tommere med speilblank finish og dekkdimensjon 255/35 foran og 275/35 bak.
Sikkerhet
AMG sportschassis basert på Active Body Control leveres for første gang med stabilisering mot sidevind som standard. ESP-systemet har også et system for bremsing av indre bakhjul i svinger for mer presis styring i kritiske situasjoner (Torque Vectoring Brake).
Også på sikkerhetsfronten er modellene velutstyrte. Nytt er Attention Assist som overvåker søvnige sjåfører og gir dem et våkn-opp-signal dersom de er i ferd med å sovne.
Standard er også Adaptive High Beam Assist som styrer lengden på lysfeltet fra hovedlyktene trinnløst - og ikke bare veksler mellom nærlys og fjernlys, Lane Keeping Assist og Pre-Safe bremser som bidrar til å redusere skadene dersom en kollisjon er uunngåelig.
Mens S 63 AMG leveres i kort og lang utgave, leveres storebror kun med lang akselavstand. Begge de nye toppmodellene kommer på markedet fra juni 2009.
Hybrid luksus
I den andre enden av skalaen viser Mercedes sin nye S 400 Hybrid med nyutviklet Li-ion batteriteknologi. Med et snittforbruk på 0,79 liter på mila, og CO2-utslipp på 186 g/km, gir den Lexus grunn til å utvikle et alternativ til deres LS 600h som så langt har ledet utviklingen innen gjerrige store luksussedaner.
Les mer om den hybride luksus-Mercedesen her