-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
El-Smart til samlebåndet
I fjor høst kunne vi fortelle at Daimler hadde besluttet å sette en elektrisk utgave av Smart ForTwo i begrenset produksjon. Nå er den litt nærmere.
Det har vært feltforsøk med elektriske Smarter i et par store byer. Først ut var London og Berlin, og så bra har testingen gått, at nå starter serieproduksjonen – om enn i svært begrenset omfang.
Andre generasjon Smart ed vil i tillegg til London og Roma, også delta i prosjekter i Roma, Milano og Paris. Det samme gjelder utvalgte byer i USA.
Utstyrt med Litium-ion batteri vil andre generasjon Smart ed ha større rekkevidde, kortere oppladningstid og bedre kjøreegenskaper. Men håndfaste data vil de foreløpig ikke oppgi, så vi må nok smøre oss med mer tålmodighet. Skjønt tålmodighet er vel ikke noe ukjent begrep for norske elbilkunder heller.
I England ble det i desember 2007 igangsatt et prosjekt hvor 100 elektriske Smarter leases ut i fire år med en prislapp på €375 per måned. Om leieprisen høres stiv ut, så er driftskostnadene svært beskjedne – tilsvarende 0,09 liter på mila.
Elmotoren på 30 kW sørger for 0 – 30 mp/h (48 km/t) på 6,5 sekunder og en toppfart på 96 km/t. Det burde dekke behovet for bykjøring så lenge rekkevidden er akseptabel, men den og oppladingstiden får vi altså ikke vite noe mer om i denne omgangen.