-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renaults rene fremtid
Renault viser fremtidens teknologi i anledning sin generalforsamling. Fortsatt er bilen på prøvestadiet, men det meste skal være klart i løpet av et par år.
Renault planlegger å masseprodusere elbiler til konkurransedyktige priser fra 2011. Som et eksempel på en slik bil viser de nå prototypen Kangoo be bop Z.E. (for Zero Emission).
Prototypen har en rekkevidde på 100 kilometer og benytter litium-ione batterier for å lagre strøm som blant annet genereres ved oppbremsing. I juli starter bilen på en Europa-turne slik at et utvalg potensielle kunder kan få en forsmak på teknologien.
Optimalisert
Sammenlignet med prototypen som ble vist i Paris sist høst, har denne nye fått LED-belysning for å spare strøm. Bedre aerodynamikk, 18-tommers hjul med lav rullemotstand og en redusert bakkeklaring er også effektive med hensyn til energiforbruket.
Motoren yter 60 hk og du kan dra den helt opp til 12.000 omdreininger. Tradisjonell gearkasse og clutch er fraværende, så her har du kun to pedaler og en skiftbryter å konsentrere deg om.
Hi-tech
Prototypen har avansert batteriteknologi utviklet av selskapet AESC som eies av Nissan og Nec. Fordelen med litium-ione batterier er at de ikke har den såkalte minneeffekten som reduserer levetiden raskt. De nye batteriene skal yte 80 til 100 prosent, selv etter seks års bruk.
Man forventer at batterikapasiteten innen 2011 vil utvides til å gi bilen en rekkevidde på 160 kilometer. Full oppladning via et konvensjonelt 220V-anlegg (10A eller 16A) tar seks til åtte timer.
Felles standard
Via en 32A 400V 3-faseplugg, kan batteriene lades til 80 prosent i løpet av en halv time. Rundt 20 bilprodusenter har engasjert tyske RWE for å lage en felles standard for slike systemer.
Renault-Nissan har en målsetning om å være verdensledende på miljøbiler. Nissan skal ha klar sin første elbil for USA i 2010 og for resten av verden to år senere. Renault skal lansere sin første modell, basert på Kangoo, i 2011. Flere modeller vil deretter følge under begge merkenavnene.