Pagani Zonda Cinque roadster

Pagani Zonda Cinque roadster

Pagani Zonda Cinque

Pagani Zonda Cinque

Pagani Zonda Cinque

Pagani Zonda Cinque

Pagani Zonda Cinque roadster

Pagani Zonda Cinque roadster

Fem Pagani ganger to

I juni kom Pagani med en spesialmodell han kalte Cinque (fem). Nå kommer han med fem til.

Publisert

Også Horacio Pagani har forstått at når det nærmer seg slutten på en serie, bygger man Limited Editions.

Det er lenge siden han lanserte R-typen, og det har vært et par andre med spesielle spesifikasjoner siden den gang.

MER OM ZONDA-R HER

Men i juni kom han opp med den spesielleste av dem alle. Cinque heter spesialmodellen, fordi (tro det eller ei) den bare skulle bygges i cinque (fem) eksemplarer.

Noen kilo lettere enn F, det vil si 1210 kg og 7,3-liters AMG-motoren. Men ikke i den råeste twin-turbo utgaven på 750 hk. Her nøyer man seg med 669 hk.

Det gir allikevel 3,4 sekunder til 100 og 9,6 til 200. Men det er ikke bare vekt og hestekrefter og dreiemoment som hjelper til med å oppnå disse verdiene.

For første gang har Pagani utstyrt sine landeveisbiler med en klikk-klakk kasse. Nå brukes det en seks-trinn Cima her, med manualer under rattet. Den høvler også fraksjoner av sekundet fra aks-tiden.

Toppfart? Rundt 350 km/t.

Og i det du trodde du hadde kjøpt en av de siste Cinque, dukker det hjælpemeg opp fem til. Nå er det Cinque Roadster det dreier seg om – den første femmeren hadde nemlig taket på plass.

Nå opererer vi med akkurat de samme spesifikasjonene som for juni-utgaven, bortsett fra at nå skal du virkelig får høre AMG-motoren på full sang. Som vanlig kommer musikken fra de fire keramikk-dekkede titan-utløpene langt der bak.

Det er nesten slik at det blir vulgært å forsøke å kjøre fra låten.

Powered by Labrador CMS