Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R
Pagani Zonda R

Enda råere Pagani Zonda

Pagani Zonda er blant de råeste sportsbiler du får kjøpt. Her har de laget en spesialversjon for banebruk. Ikke noe for massene.

Publisert

Det er ikke så mange som kan skryte av å ha en kompis som har snurret av en italiensk landevei med en Pagani Zonda.

Det kan jeg! Og hvis nysgjerrigheten din nå er pirret, kan du ta del i opplevelsen ved å lese nedenstående artikkel fra bladet Bil en gang for lenge siden. Jeg husker forklaringen hans som det var i går.

LES OM KOLLEGA WINDING-SØRENSENS OPPLEVELSE I PAGANI ZONDA

Hva som har trigget Horacio Pagani til å lage denne spesialversjonen skal være usagt, men noen ivrige kunder har tydeligvis vært villige til å bla opp de 1.460.000 euro pluss avgifter han forlanger for en Pagani Zonda R. Noen gatebil blir den ikke, men et knippe samlere som gjerne har sin egen racerbane er kundegruppen han henvender seg til.

Zonda R er basert på F-utgaven som vi viste spionbilder av for et par måneder siden (KLIKK HER FOR Å LESE). Den sentralt plasserte monocoquen er utformet i karbon-titan kompositt materiale. Dette øker stivheten samtidig som det holder vekten på et minimum.

Racing-teknologi

Direkte boltet på chassiset sitter motoren fra Mercedes AMG, en 6-liters V12 med 750 hk og et maks dreiemoment på 710 Newtonmeter. En mekanisk overføring sørger for at et trykk på gasspedalen gir umiddelbar respons.

Gearkassen er utviklet av Xtrac Magnesium og benytter et system utviklet av Automatic Engineering AMT for å foreta sekvensielle skift via hendler på rattet i løpet av 20 millisekunder.

Bosch har levert et 20-trinns motorsport traction control og ABS-system som gjør at føreren kan tilpasse sin Zonda R til egne ønsker når det gjelder hvor mye slipp som skal tillates før elektronikken griper inn.

1,43 kg per hk

Hjuloppheng og vinger kan justeres under depotstopp. Bilen har avansert aerodynamikk med en spesialdesignet front, et tett gulv og en diffuser som leder luften for å gi optimalt marktrykk på bakakselen i høye hastigheter. Inntil 1500 kg trykk kan du få på bakvingen, og da kan du vel i teorien kjøre opp/ned.

Interiøret er akkurat så spartansk som du forventer at det skal være i en racerbil. Setene fra Toora er FIA-godkjente og gir plass til en HANS. 5-punkts belter sørger for at føreren sitter der han skal, selv når bilen ikke peker den retningen den skal.

Med en totalvekt på 1070 kg har Pagani Zonda R 701 hk per tonn, snudd på hodet blir det 1,43 kg per hestekraft. Det holder til å gi en sprint fra 0 til 100 km/t på 2,7 sekunder og en potensiell toppfart på over 350 km/t. Da er du på nivå med hva en Formel 1-bil klarer på de aller raskeste banene.

LES VÅR TEST AV 3 ITALIENSKE SUPERBILER

Powered by Labrador CMS