-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Ford med Europa-pluss
Ford jubler over sitt første kvartals-pluss i Europa på tre år. GM måtte derimot tåle et solid tap – med det hadde sammenheng med at de stengte Bochum-fabrikken.
![Ford med Europa-pluss](https://image.bilnorge.no/1884402.webp?imageId=1884402&width=960&height=496&format=jpg)
Europa har vært et stort, svart hull for de amerikanske bilfabrikkene de siste årene. Men med solid inntjening hjemme (rekord for Ford) begynner det heldigvis også å lysne i Europa.
Tilsynelatende ser det imidlertid mørkere ut for Opel. I annet kvartal tapte de 305 millioner dollar, nesten tre ganger så mye som for et år siden.
Men mesteparten av dette kan åpenbart føres tilbake til stengningen av Bochum-fabrikken, som på sikt vil være med på å gi et positivt bidrag til Europa-finansene. Overkapasitet koster mye.
GM-konsernet tjente bare 190 millioner dollar, ned fra 1,26 milliarder i fjor, men i dette kvartalet ble mer enn en milliard avsatt i forbindelse med de ferske tilbakekallingene og til et fond for folk som skal ha erstatning.
Men på tross av all tilbakekallingen og negativ presse, økte omsetningen med en prosent, og det er ikke noe som tyder på at kundene er skremt.
Tvert om: GM bruker tilbakekallingene proaktivt: de har solgt 6.600 nye biler til folk som egentlig kom for å skifte ut den defekte tenningslåsen.
Over hos Ford er det imidlertid bare pluss.
På verdensbasis tjente de 2,6 milliarder dollar i annet kvartal. 2,4 av dem kom fra Nord-Amerika – det betyr en driftsmargin på 11,6 prosent - og var ny rekord for regionen.
Og endelig kunne Europa bidra med et pluss, ganske beskjedent riktignok – 14 millioner dollar – men et pluss er et pluss. For et år siden leverte Europa et minus på 320 millioner.
Også Ford måtte ta en smell eller to i Europa. Den ene relaterte også til fabrikk-stengning. 152 millioner forsvant i forbindelse med stengningen av Genk.
Men den andre var vesentlig større, 329 millioner dollar ble avkrevet på grunn av verdifall på deres Ford Sollers-joint venture anlegg i Russland.
Begge kjempene ser optimistisk på femtiden: GM sier at de regner med at de neste tallene «vil reflektere GMs historiske snitt-tall», og Ford holdt fast ved et profitt-mål på mellom 7 og 8 milliarder dollar i år.