-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
VW design rakner
Selvfølgelig forsøker VW å forklare det med "går i pensjon". Realiteten er at det siste året har det vært så mye uro i konsernets designavdelinger at rakne er en ganske grei beskrivelse.
Da Wolfgang Egger, Audis designsjef, ble flyttet til Torino for å overta Italdesign, og det så tok et halvt år før Giorgetto Giugiaro og sønn Fabrizio solgte seg ut av hele greia, og Egger forsvant med Lambos designsjef, Filippo Perini som ny sjef og Walter de Silva som president for denne filialen, langt borte i Italia, var dette bare noen veldig tydelige tegn på at nå gikk det over stokk og stein.
En helt annen ting er at designspråket til hovedmerkene, VW og Audi, har stivnet totalt ved de siste modellskiftene.
Tronskifte
Ingen detaljer, jeg aner for eksempel ikke om han kommer til å fortsette med Italdesign-posisjonen, eller om han kommer til å bruke tid på designkursene på Politecnico i Milano, som han og VW har satt i gang.
Det er heller ikke sagt et ord om hvordan Wolfsburg nå skal organisere design, de har nok av andre organisatoriske problemer å hanskes med for tiden.
Men det er ikke usannsynlig at resultatet blir flere separate designavdelinger som får lov til å jobbe fritt, uten altfor stramme konsernrammer. Når man ser på hva Seat og Skoda har fått til, kan man være enige om at det ikke er noen dårlig oppskrift.
De Silva gjorde glitrende biler både hos Fiat og hos Alfa Romeo (156), men så ble han hentet til Seat av Ferdinand Piëch – Volkswagen/Porsches mektige overhode. Derfra ble han til han flyttet til Ingolstadt og Audi i 2002.
Akkurat der og da opptrådte noe av det merkeligste jeg har sett. Hans skepsis til Tyskland kom klart til uttrykk i en ironisk skisse der hans nye hjemland var fullt av militære- og nesten-nazi referanser. Og den skissen lot han offentliggjøre mens han satt på denne toppjobben.
Uten at han ble sagt opp.
Utrolig.
Neste skritt var da Martin Winterkorn, hans sjef hos Audi ble flyttet til konserntoppen i Wolfsburg i 2007. Da fulgte de Silva med, og ble gruppens nye designsjef.
Til nå.
Han har altså bestyrt 12 forholdsvis interaktive designavdelinger og et årlig budsjett på, ifølge tyske Handelsblatt, 100 millioner euro.
Jeg kjenner mange gode designere rundt i Europa, også noen som godt kunne tenke seg å begynne å tegne smarte storvolum-modeller for et konsern som VW. Men jeg jeg tror ikke jeg kjenner en eneste en som kunne tenke seg en design/administrasjonsjobb som hans.