-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sprekker Fiat/GM?
En underlig melding fra Daewoo i dag, om at det koreanske GM-merket skal kjøpe dieselmotorer fra VM i Italia. Og hvorfor ikke fra GM-partneren Fiat, som er på linje med PSA når det gjelder verdens-topp-standard på oljebrennerne sine? Spekulasjonene florerer.
Akkurat det samarbeidet har hanglet siden dag én og topper seg i disse dager. Etter at GM for det første har nektet å bidra med 1 milliard Euro i Fiats nytegninger og dermed sett eierandelen blitt vannet ut til 10%, og deretter plent nekter å godkjenne put-klausulen i samarbeidsavtalen, som Fiat mener forplikter GM til å kjøpe hele selskapet, er frontene frosset skikkelig til.
I øyeblikket er det riktignok ikke kommet lenger enn at Fiat nekter GM å bruke noen større Multijet-motorer i sine Daewoo-modeller. Og selv om samarbeidet om de små motorene (som også brukes av Opel) fortsetter, og selv om samarbeidet om den nesten Corsa/Panda-plattformen fortsetter, er dette et ganske dramatisk signal. Spesielt tatt i betraktning at motorene det dreier seg om er utviklet av de to partnerne i fellesskap gjennom GM/Fiat Powertrain-selskapet.
Men spekulasjonene går altså på hva GM egentlig skal gjøre med Fiat-engasjementet sitt. De har mer enn nok med lille Saab, og har vel heller ikke akkurat fått Opel på plass. Så å kjempe med enda et selskap som ikke er på linje må jo nødvendigvis tære på ressursene. På den annen side trenger Toyota fotfeste i Sør-Europa og de trenger moderne produksjonskapasitet for sin planlagte ekspansjon i Europa. Fiat er en ideell partner, pekes det på.
Mens vi venter på de storpolitiske grepene går altså GM til, av alle, VM Motori nede i Cento (rett rundt hjørnet for Lamborghini) for å kjøpe større dieselmotorer. VM er en glimrende produsent, men strategien her tyder på hastverk – VM er nemlig et selskap under Daimlerchrysler-paraplyen. Avtalen som er gjort går på at det skal bygges en ny motorfabrikk i Korea, ved siden av Daewoo-anleggene i Kunsan. Der skal det bygges VM-motorer, i første runde 1,5 og 2-liters – men på sikt tror vi vel også at VMs nydelige, nye V6 3-liter kan finne plass i et Daewoo-produkt. Motorene skal selvfølgelig møte Euro IV kravene, noen av dem ved hjelp av partikkelfilter.
Byggingen av denne fabrikken starter i juni og skal stå ferdig i april neste år. 250 mann skal ansettes, fabrikken vil få et kapasitet på 250.000 motorer/år og vi snakker om en investering på oppunder 3 milliarder kroner. Den første bilen med en av de nye motorene vil forøvrig bli en SUV som ikke har vært presentert ennå.