-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny arbeider-runde i Korea, uten krig
Det er dessverre slik at et skikkelig runde med koreanske bilarbeidere, streik og lønnsforhandlinger, uten at politiet har slått noen i hodet er en større nyhet enn dersom det hadde vært tilløp til krig. Nå er avtalene i havn og det var ingen slag i år.
Daewoo-arbeiderne, delvis oppmuntret av et doble august-salg, krevde 24% lønnsøkning – uten en eneste streiketime oppnådde de nesten 15%. Klart inflasjonsdrivende denne også, regjeringen er lite glad for slike løsninger, men en industri som går så det griner, samtidig som militante arbeidere ved andre fabrikker sørget for at streiker reduserte august-omsetningen med mange hundre millioner dollars, må komme med innrømmelser.
Innrømmelsene hos Hyundai var ikke fullt så dramatiske. Litt over 8,5% økte arbeiderne med der, samtidig som de kuttet ned på arbeidstiden og fikk sikret et par andre avtaler. Dette kom etter 7 ukers bastant streik.
Arbeiderne på søsterfabrikken Kia fikk nesten 9 prosent og kortere arbeidstid, her kunne de nøye seg med tre ukers streik – det hjalp nok at Hyundai hadde vist muskler.
Hyundai fortalte om en 40% nedgang i julisalget, på grunn av streikene og hos Kia ble det nesten 50% nedgang i august. Derfor kunne vel Daewoo-sjef Nick Reilly si, uten ljugekors, at han var meget fornøyd med den proffe og avslappede tonen som var holdt gjennom forhandlingene.