Daewoo endelig på plass

I slutten av denne uken kom de siste Daewoo-bitene på plass og GM Daewoo Auto & Technology Co er en oppegående produksjonsenhet innenfor GM-familien. I begynnelsen av neste uke kommer ryktene til å gå om at det hele skal administreres av Holden.

Publisert Sist oppdatert

Til nå har GM investert 250 millioner dollars for 42 prosent av den koreanske bilprodusenten. GMs japanske kollega, Suzuki har betalt 89 millioner for nesten 15 prosent. Shanghai Automotive Industry, som bygger biler for GM i Kina, har betalt 60 millioner dollars for 10 prosent, mens den koreanske utviklingsbanken har betalt 197 millioner for en 33 prosent andel.

Både Suzuki og Shanghais inntreden i Daewoo har klare produksjonsmessige aspekter, Daewoo har produksjonskapasitet i Kina som ikke har vært utnytter de siste årene, Suzuki har motor- og chassis-teknologi som de gjerne vil dele med koreanerne (mot en smule lisensavgiter). Begge får medlemmer i styret.

Men det, viser det seg, får også Holden. GM plasserer like godt Holden-sjefen Peter Hanenberger i Daewoo-styret, uten at Holden har investert noe penger der. Dette vil garantert skape spekulasjoner om hvorvidt hele Daewoo-virksomheten vil bli lagt under Holden-kontroll. Geografisk er det logisk, og med tanke på Holdens suksess de siste årene kan det også virke som et smart grep. Holden har ikke klart å gjøre noe galt i det siste.

Foreløpig er det ingen andre tegn som tyder i denne retning, med mindre man også føyer til at Holdens forhandlere i Australia er bedt om å søke på Daewoo-agenturet, og at Holden skal overta Daewoos gamle hovedkvarter i Sydney. Formelt skal det ikke mer til enn at Holdens bokførere overtar GMs post på 250 millioner US dollars – dermed er GMs australske arm storeieren.

I Europa er det ikke sagt mye nytt om hvordan det koreanske merket skal bli representert. I Opels hjemland sier dagens Daewoo-representanter at det tyske Daewoo-nettet skal utvides og at det skal settes nye standarder. Når de legger til at detaljer skal offentliggjøres den 28 oktober kan vi vel regne med at den meldingen kommer til å ha betydning for andre europeiske markeder også.

Parallelt med dette sier forresten GM og Shanghai Automotive Industry at de nå regner med at det vil bli solgt 3,4 millioner biler i Kina i år, opp mer enn 40% fra i fjor, og det er fjerde gang GM øker prognosene for Kina-markedet i år. GMs lisensproduserte Kina-biler har nå en markedsandel på 7,6 prosent, opp fra 2,5 i fjor. Og Generalen antyder vel klart at Kina fremdeles er meget viktigere for dem enn Korea.

I den andre enden av atlaset finner vi Daewoo FSO-fabrikken i Polen der 1500 mann går på tomgang. Nå har MG Rover tilbudt 125 millioner dollars for en minoritetspost i fabrikken, under forutsetning at kreditorene er med på å lage et nytt selskap av ruinene. MG Rover vil ha produksjonen opp på 100.000 biler om to år, og sier at de vil fortsette å produseere Matiz og Lanos der, men at de også vil produsere den nye Rover 45 og MG ZS. Fabrikkens aksjonærer vil ta stilling til forslaget tidlig til uken.

Powered by Labrador CMS