-
Oksenøya Marina AS:
Daglig leder
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Leder Klargjøring
-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
Multijet fra Fiat/GM:
Diesel også for de små
Interessen for dieselmotorer er i markert økning også i Norge, selv om vi fortsatt ligger godt under en andel på 20 prosent. Hittil er det dieseldrevne biler i storbil- og mellomklassen som har hevdet seg på salgsstatistikken, men småbiler vil i økende grad leveres med dieselmotor i fremtiden.
Motoren er i utgangspunktet utviklet for bruk i småbiler, men Fiat bekrefter at den senere vil komme også med større volum og høyere ytelse. Det er lagt ned mye arbeid med å redusere dimensjonene i forhold til tidligere motorer. I kjøreklar stand veier den firesylindrede 1,3-literen bare 130 kg. Det nøyaktige forbruket er angitt til å ligge i området 0,4 til 0,45 liter/mil, avhengig av bilens vekt.
Motoren får sin publikumspremiere under Geneve-utstillingen i mars, der den vises i kombinasjon med to nye bilmodeller fra Fiat, nemlig en liten bybil som vi tidligere har sett konturene av under navnet Simba, samt en liten flerbruksbil i Punto-klassen.
Et viktig element i utviklingen av Multijet-motoren er et nytt elektronisk styringssystem som gjør det mulig å oppnå tre drivstoffinnsprøytinger under hver forbrenningssyklus. Dermed er det mulig å sprøyte inn en mindre dose drivstoff både før og etter hovedinnsprøytingen. Kombinasjonen av drivstoffmengde og luft utnyttes dermed på mest mulig effektiv måte, avhengig av motorpådraget. Den maksimale ytelsen (70 hk) oppnås ved 4000 omdr./minutt, mens maksimalt dreiemoment på 180 Nm er på plass allerede ved 1750 o/min.