-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Multijet fra Fiat/GM:
Diesel også for de små
Interessen for dieselmotorer er i markert økning også i Norge, selv om vi fortsatt ligger godt under en andel på 20 prosent. Hittil er det dieseldrevne biler i storbil- og mellomklassen som har hevdet seg på salgsstatistikken, men småbiler vil i økende grad leveres med dieselmotor i fremtiden.
Motoren er i utgangspunktet utviklet for bruk i småbiler, men Fiat bekrefter at den senere vil komme også med større volum og høyere ytelse. Det er lagt ned mye arbeid med å redusere dimensjonene i forhold til tidligere motorer. I kjøreklar stand veier den firesylindrede 1,3-literen bare 130 kg. Det nøyaktige forbruket er angitt til å ligge i området 0,4 til 0,45 liter/mil, avhengig av bilens vekt.
Motoren får sin publikumspremiere under Geneve-utstillingen i mars, der den vises i kombinasjon med to nye bilmodeller fra Fiat, nemlig en liten bybil som vi tidligere har sett konturene av under navnet Simba, samt en liten flerbruksbil i Punto-klassen.
Et viktig element i utviklingen av Multijet-motoren er et nytt elektronisk styringssystem som gjør det mulig å oppnå tre drivstoffinnsprøytinger under hver forbrenningssyklus. Dermed er det mulig å sprøyte inn en mindre dose drivstoff både før og etter hovedinnsprøytingen. Kombinasjonen av drivstoffmengde og luft utnyttes dermed på mest mulig effektiv måte, avhengig av motorpådraget. Den maksimale ytelsen (70 hk) oppnås ved 4000 omdr./minutt, mens maksimalt dreiemoment på 180 Nm er på plass allerede ved 1750 o/min.