-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
VW-utspill i fornuftens navn?
Det er ikke alltid lett å komme til orde med fornuftige argumenter i et tabloid-miljø. Hvis VW-sjef Bernd Pischetsrieder virkelig har kalt hybridbiler en økologisk katastrofe er han modig, og jeg håper han blir gitt plass for argumentene sine.

Skulle man tro.
Når hybridbilene attpå til er meget mer kompliserte å sette sammen enn en vanlig bil, er det man begynner å etterlyse kjederegnskapet for å se det totale energi-forbruket holdt opp mot den potensielle innsparingen.
Men dette er selvfølgelig vanskelige argumenter rundt spørsmål og forhold som helst bør være svart/hvitt. Akkurat som økologisk dyrket mat er genialt? Uansett hvor lang transportveien er? Eller er ikke det noe argument plutselig.
I hvert fall har Bernd Pischetsrieder angivelig sagt til all4engineers at i et samlet økologisk bilde er hybridbiler en klar katastrofe. Han peker på at produksjonen krever svært meget og at det bare er under gitte forhold at driften viser positive resultater i forhold til vanlig drift. At bilene inneholder så mye (først og fremst batterier) som må betraktes som spesial-avfall er også betenkelig, peker han på.
Uansett hvor god propagandaen er, kan ikke den endre grunnleggende fysiske og kjemiske lover sier han videre. Og han tar til orde for at når en bil skal vurderes ut fra grønne egenskaper blir hele bilen, produksjon, hogging, materialbruk og meget annet tatt med i beregningene, ikke bare det primitive forbruket.
Masse god fornuft her, men samtidig er han såpass pragmatisk at han vet at rasjonelle argumenter tar tid å slå gjennom i et miljø preget av ganske mye følelser. Derfor må også VW, spesielt på grunn av haussingen i USA, fortsette å forske på hybrid-løsninger. Muligens, regner VW med, vil kommende lovtekster bli såpass begrensende at dersom man ikke har slike løsninger vil man kunne få salgsforbud på enkelte markeder.
Uansett hvor fornuftig løsningen i bunn og grunn er.