-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo bygger fabrikk i Kina
Den svenske bilprodusenten skal investere 4 milliarder svenske kroner i Kina.
Det er den svenske næringslivsavisen Dagens Industri (DI) som i dag avslører at Volvo skal bygge en ny fabrikk i Chengdu i Sichuan-provinsen.
Internt i Volvo har planen navnet ”The China Growth Plan”, og skal presenteres på en pressekonferanse i Beijing i morgen, fredag.
120.000 enheter
Den nye fabrikken skal stå ferdig i 2013, og skal ha en kapasitet til å produsere 120.000 biler årlig.
Totalt vil fabrikken alene representere en investering på omkring 2,5 milliarder svenske kroner. Finansieringen av fabrikken er ifølge DI ikke endelig på plass, men det er ventet at Volvo og eieren Geely vil kunne få betydelig lokal støtte til etableringen.
LES OGSÅ: Volvo solgt til Geely
Resten av de totalt 4 milliardene som Volvo skal investere i Kina skal gå til å styrke forhandlernettet, samt økt markedsføring.
Posisjonerer seg
Volvo har et sterkt behov for å øke sin produksjonskapasitet i Kina for å ta opp konkurransen med de tyske prestisjebilprodusentene BMW, Mercedes-Benz og Audi. De tre solgte henholdsvis 169.000, 148.000 og 228.000 biler. Til sammenlikning solgte Volvo i fjor i overkant av 30.000 biler.
Av de bilene Volvo solgte i Kina i fjor var omkring 20.000 av dem produsert i Kina. Det skjedde på en fabrikk i Chongqing, hvor Ford er inne på eiersiden.
For å få opp salgsvolumene i Kina er det helt avgjørende å ha produksjon i landet. Biler importert fra utlandet er belagt med høy straffetoll i Kina, slik at det er vanskelig å konkurrere med biler som produseres innenfor landets grenser.