-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Alejandro de Tomaso er død
I starten av BILs historie tror jeg vi skrev mer om de Tomasos biler, enn om Ferrari og Maserati til sammen. Alejandro de Tomsa var et friskt pust i mytenes Modena. Sjørøver, anarkist, opportunist, og en festlig fyr å være i lag med. Festlige biler bygde han også. Nå er han død, 74 år gammel.


Alejandro de Tomaso og hans S125 Benelli scooter
Alejandro de Tomaso og hans S125 Benelli scooter
Men da var det for lengst kona, Isabelle, som hadde overtatt styringen av det som var igjen av imperiet. Og det var ikke annet enn et passe stort verksted der man monterte italienske motorer inn i russiske off-roadere, hvor man restaurerte gamle de Tomasoer, hvor man hadde et museum i det ene hjørnet og hvor man bygget en og annen Bigua og solgte Mangusta-prosjektet til Qvale.
I sin tid hadde denne argentinske innflytteren, som egentlig kom til Italia for å kjøre Osca sammen med sin rike amerikanske hustru, kontroll over egne fabrikker, over Maserati, over Ghia, over Moto Guzzi og over Benelli. Noen av de beste italienske kjapp-bil-konstruktørene og –designerne jobbet for ham, alle var sure på ham mens de gjorde det, alle snakket varmt om ham etterpå. Han gikk ut og inn av multimillion-forretninger med Ford, Ford følte seg alltid lettere snytt men surfet allikevel høyt på denne forbindelsen. Han var i det hele tatt en fyr med enorm sans for teater og dramatikk og det kommer ikke til å bli det samme å besøke Hotel Canal Grande lenger.
Du finner en omfattende gjennomgang av bilhistorien hans blant våre bilmerkeomtaler. Og merket har sin egen hjemmeside på www.detomaso.it.