-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
AIXAM
Opprinnelig hadde vi ikke tenkt å ta med mopedbiler i BilNorges merkeoversikt. Men fordi de begynner å synes på norske veier og du kanskje lurer på hva du ser, finner vi det riktig å presentere de merkene som har norske importører. Og det merket som så langt i 2001 har solgt mest av alle her til lands, er franske Aixam.
Fra konkursbo til markedsleder
Det hele begynte i Lyon i 1976, med lukkede 3-hjulere utstyrt med 50 ccm Sachs-motorer. Den gang var navnet Arola, og etter et par år dukket det fjerde hjulet og en Motobécane-motor opp. Karrosseriet ble hele tiden oppgradert til noe mer hipt enn forgjengeren, hvilket førte til at både dimensjonene og vekten etter hvert økte, og de siste Arola-modellene var oppe i 125 ccm før firmaet gikk bankerott i 1983, kort etter å ha flyttet til Aix-les-Bains. Produksjonen hadde til da vært oppe i 4000 enheter årlig.
Oppkjøperne av konkursboet var ikke sene med å ta tak i det samme markedet, men nå med en dieselmotorisert bil på 325 ccm og med toppfarten plombert på 45 km/t for å godkjennes som førerkortfrie mopedbiler. Året etter kom en raskere 400-kubikker og i 1987 tok Aixam 35% av det franske mopedbilmarkedet, nok til å vriste markedslederposisjonen fra Microcar.
Nå tok fabrikken sjansen på å lage noen kraftigere versjoner som det riktignok krevdes førerkort for å kjøre, men som hevet imaget med bl.a. 2- og 3-sylindrede motorer opp til 600 ccm og vannkjøling. Dessuten besto Aixam-modellene kollisjonsprøver i 48 km/t med glans, og i 1992 kom en 4-seters utgave.
Akkurat som konkurrenten Ligier, som bl.a. hadde vært involvert i Formel 1, slo Aixam til i den andre enden av skalaen med en supersportsbil under merket Mega. Også dette gjorde godt for imaget.
I 1997 kom en helt ny modellrange, Evolution, som utseendemessig minnet om Renault Twingo i Th!nk-format. Det er fortsatt disse modellene som er aktuelle i oppdatert format. Aixam 300 og 400 er 2-seters mopedbiler med henholdsvis 1- og 2-sylindret motor, mens 500 er en 4-seter med fartsbegrensning på 75 km/t. Cabrioletversjonen MAC finnes med både disse tre dieselalternativene og en 1-sylindret bensinmotor på 340 ccm.
Med dagens utvalg, som nå kalles Innovation, har Aixam nådd 49% av det franske og 40% av det europeiske mopedbilmarkedet. Årsproduksjonen ligger på rundt 12.000 enheter.
Importør i Norge er Eiker Motorshop.
FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)