Aixam 300/400Aixam 300/400Aixam 300/400
Aixam 300/400
Aixam 300/400
Aixam 300/400
Aixam 500Aixam 500Aixam 500
Aixam 500
Aixam 500
Aixam 500
Aixam CabrioletAixam CabrioletAixam Cabriolet
Aixam Cabriolet
Aixam Cabriolet
Aixam Cabriolet
Mega DésertMega DésertMega Désert
Mega Désert
Mega Désert
Mega Désert
Mega GlaceMega GlaceMega Glace
Mega Glace
Mega Glace
Mega Glace
Mega Monte CarloMega Monte CarloMega Monte Carlo
Mega Monte Carlo
Mega Monte Carlo
Mega Monte Carlo
Mega TrackMega TrackMega Track
Mega Track
Mega Track
Mega Track

AIXAM

Opprinnelig hadde vi ikke tenkt å ta med mopedbiler i BilNorges merkeoversikt. Men fordi de begynner å synes på norske veier og du kanskje lurer på hva du ser, finner vi det riktig å presentere de merkene som har norske importører. Og det merket som så langt i 2001 har solgt mest av alle her til lands, er franske Aixam.

Publisert

Fra konkursbo til markedsleder
Det hele begynte i Lyon i 1976, med lukkede 3-hjulere utstyrt med 50 ccm Sachs-motorer. Den gang var navnet Arola, og etter et par år dukket det fjerde hjulet og en Motobécane-motor opp. Karrosseriet ble hele tiden oppgradert til noe mer hipt enn forgjengeren, hvilket førte til at både dimensjonene og vekten etter hvert økte, og de siste Arola-modellene var oppe i 125 ccm før firmaet gikk bankerott i 1983, kort etter å ha flyttet til Aix-les-Bains. Produksjonen hadde til da vært oppe i 4000 enheter årlig.

Oppkjøperne av konkursboet var ikke sene med å ta tak i det samme markedet, men nå med en dieselmotorisert bil på 325 ccm og med toppfarten plombert på 45 km/t for å godkjennes som ”førerkortfrie mopedbiler. Året etter kom en raskere 400-kubikker og i 1987 tok Aixam 35% av det franske mopedbilmarkedet, nok til å vriste markedslederposisjonen fra Microcar.

Nå tok fabrikken sjansen på å lage noen kraftigere versjoner som det riktignok krevdes førerkort for å kjøre, men som hevet imaget med bl.a. 2- og 3-sylindrede motorer opp til 600 ccm og vannkjøling. Dessuten besto Aixam-modellene kollisjonsprøver i 48 km/t med glans, og i 1992 kom en 4-seters utgave.

Akkurat som konkurrenten Ligier, som bl.a. hadde vært involvert i Formel 1, slo Aixam til i den andre enden av skalaen med en supersportsbil under merket Mega. Også dette gjorde godt for imaget.

I 1997 kom en helt ny modellrange, Evolution, som utseendemessig minnet om Renault Twingo i Th!nk-format. Det er fortsatt disse modellene som er aktuelle i oppdatert format. Aixam 300 og 400 er 2-seters mopedbiler med henholdsvis 1- og 2-sylindret motor, mens 500 er en 4-seter med fartsbegrensning på 75 km/t. Cabrioletversjonen MAC finnes med både disse tre dieselalternativene og en 1-sylindret bensinmotor på 340 ccm.

Med dagens utvalg, som nå kalles Innovation, har Aixam nådd 49% av det franske og 40% av det europeiske mopedbilmarkedet. Årsproduksjonen ligger på rundt 12.000 enheter.

Importør i Norge er Eiker Motorshop.

FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)

Powered by Labrador CMS