Mahindra Bolero
Mahindra Bolero

Mahindra Bolero Camper
Mahindra Bolero Camper

Mahindra Cab King
Mahindra Cab King

Mahindra Champion
Mahindra Champion

Mahindra CL 500
Mahindra CL 500

Mahindra Classic
Mahindra Classic

Mahindra Double Cab
Mahindra Double Cab

Mahindra Economy
Mahindra Economy

Mahindra FJ-CNG Minibus
Mahindra FJ-CNG Minibus

Mahindra FJ 740 Minibus
Mahindra FJ 740 Minibus

Mahindra Marshal DX Royale
Mahindra Marshal DX Royale

Mahindra Maxx
Mahindra Maxx

Mahindra MM-ISZ
Mahindra MM-ISZ

Mahindra NC 640 DP
Mahindra NC 640 DP

Mahindra Pik-up CBC
Mahindra Pik-up CBC

Mahindra Pik-up
Mahindra Pik-up

Mahindra Rakshak
Mahindra Rakshak

Mahindra Scorpio
Mahindra Scorpio

Mahindra Single Cab
Mahindra Single Cab

Mahindra Tourister 15
Mahindra Tourister 15

Mahindra Utility
Mahindra Utility

Mahindra Voyager
Mahindra Voyager

MAHINDRA

Stålprodusenten Mahindra & Mohammed, grunnlagt i Bombay 1945, ble i 1948 omorganisert til Mahindra & Mahindra Limited, til daglig kalt M&M. Året etter startet Mahindra å montere Willys Jeep. Et nærere teknisk og økonomisk samarbeid med Willys-Overland ble innledet i 1954, noe som bl.a. førte til at Mahindra også produserte de frambygde Jeep FC-150 med Hurricane bensinmotor fra midten av 1960-tallet.

Publisert Sist oppdatert

Jeep CJ var Mahindras basismodell hele veien, og i 1991 ble den supplert med langchassis-utgaven Mahindra Commander. To år etter kom den mer komfortable Armada på markedet, dette var en 5-dørs SUV som minnet litt om Suzuki Vitara og som først hadde Jeep dieselmotor, deretter Peugeot. I 1995 gikk Mahindra inn på lastebilsiden med lisensutgaver av Mitsubishi L300, men enda viktigere var personbil-offensiven de satte i verk året etter med en joint venture på å bygge indiske Escort. Dette var såpass vellykket at også Fiesta kom på programmet i 1998. I 2001 kom Renault inn som motorleverandør.

Mahindra hadde så langt ikke hatt noen logo å skryte av, men fra 2000 innførte de en ”typisk asiatisk oval med en ganske treffende vri, da M-en i ovalen er formet slik at den minner om en motorvei.

4WD-kjøretøyer med sterke Jeep-aner utgjør den dag i dag bredden av programmet, fra den enkle Marchal til den større Maxx, den mer komfortable Bolero og med Scorpio som toppen av kaka. Mahindra har i dag over 50% av det indiske markedet for firehjulstrekkere.

Powered by Labrador CMS