Museumsbesøk
Maybach-samlingen finner man i et nydelig gammelt fabrikkanlegg i Neumarkt i.d.O.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er den seksjonens mest spennende bil – og den sto ikke en gang der, men var gjemt bort i en glassmonter langt ute i parkeringshuset. Jeg har ikke sett den før, og det er det ikke man
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er en av våre favoritter gjennom alle tider, en SSK fra 1931. Bildet er fra Mille Miglia, som de vant, med Rudolf Caracciola bak rattet.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er C111, Wankel-motor superbil fra 1969.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er CLK-GTR. Denne ble bygget i 25 eksemplarer for å kunne delta i racing-serier.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er Vision SLR fra 1999, den som senere ble McLaren SLR.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er C 112, V 12 motor og vist på IAA i 1991. Hvorfor ble det aldri noe av denne?
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er 60-hesters Simplex fra 1903.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer.
Museumsbesøk
Fra Mercedes-Benz museets spesielle Superbil-utstilling nå i sommer. Her er 60-hesters Simplex fra 1903.
Museumsbesøk
… men de serverer Lamborghini-kaffe der!
Museumsbesøk
I Schorndorf minnes Daimler også med konditorvarer (og et dårlig portrett) …
Museumsbesøk
Idyllisk, Daimlers barndomshjem i Schorndorf
Museumsbesøk
Det er en jevn strøm av besøkende til Daimlers barndomshjem også
Museumsbesøk
Daimlers hjem, der han vokste opp, er også blitt et lite museum
Museumsbesøk
Daimlers hjem, der han vokste opp, er også blitt et lite museum
Museumsbesøk
Daimlers hjem, der han vokste opp, er også blitt et lite museum
Museumsbesøk
I en liten by som heter Schorndorf minnes det at Daimler ble født der
Museumsbesøk
Gravsteinen til Wilhelm Maybach finner man ikke langt unna Daimlers
Museumsbesøk
Gravsteinen til Wilhelm Maybach finner man ikke langt unna Daimlers
Museumsbesøk
På jakt etter Daimler-graven, støtte vi helt tilfeldig på graven til Hermann Lang og kone. Racerføreren er, som man ser, minnet med en av sine Mercedes-racere i steinen.
Museumsbesøk
Gottlieb Daimler, og familien, ligger på en kirkegård som faktisk heter Uff – like ved eiendommen han kjøpte i Stuttgart.
Museumsbesøk
På jakt etter Daimler-graven, støtte vi helt tilfeldig på graven til Hermann Lang og kone. Racerføreren er, som man ser, minnet med en av sine Mercedes-racere i steinen.
Museumsbesøk
Gottlieb Daimler, og familien, ligger på en kirkegård som faktisk heter Uff – like ved eiendommen han kjøpte i Stuttgart.
Museumsbesøk
Fremdeles er Daimlers eiendom et praktfullt parkanlegg, men hovedhuset forsvant under krigen.
Museumsbesøk
Gottlieb Daimler, og familien, ligger på en kirkegård som faktisk heter Uff – like ved eiendommen han kjøpte i Stuttgart.
Museumsbesøk
Utrolig hvor lite man kan klare seg med, når ideene er gode.
Museumsbesøk
Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach våker fremdeles over sitt første verksted.
Museumsbesøk
Utrolig hvor lite man kan klare seg med, når ideene er gode.
Museumsbesøk
Utrolig hvor lite man kan klare seg med, når ideene er gode.
Museumsbesøk
Modeller som viste hva Daimler og Maybach jobbet med i verkstedet
Museumsbesøk
Modeller som viste hva Daimler og Maybach jobbet med i verkstedet
Museumsbesøk
Modeller som viste hva Daimler og Maybach jobbet med i verkstedet
Museumsbesøk
Her finner du Daimlers første verksted, forteller et skilt på muren
Museumsbesøk
Gottlieb Daimler kjøpte en stor eiendom i Stuttgart, Drivhuset, som han gjorde om til verksted. Det står ennå.
Museumsbesøk

Museumsbesøk

Museumsbesøk

Museumsbesøk

Museumsbesøk

Museumsbesøk

Museumsbesøk

Museumsbesøk

Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Maybach-museet
Siden Maybach-samlingen finnes i en tidligere sykkel- og motorsykkel-fabrikk, får vi heldigvis litt av det med på kjøpet.
Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Maybach-museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Fra Mercedes-Benz museet

Sommerbesøk hos Mercedes-Benz

Trenger du en sommerplan? I fire innslag beskriver Jon Winding-Sørensen en tretimers biltur med en rekke spennende stopp. Vi har allerede vært hos Porsche, her kommer Daimler, Maybach og Mercedes-Benz.

Publisert Sist oppdatert

Det enorme Mercedes-Benz museet burde være obligatorisk for alle bilinteresserte som er i nærheten av Stuttgart. Vi har fortalt om det før, og alle superlativene, også de om at dette er et meget barnevennlig museum, kan gjentas.

LES OGSÅ: Besøk hos Porsche

Men jeg bør nok føye til at for å forklare årets nyeste Mercedes, SLS-modellen, har de nå laget en egen, midlertidig utstilling som de kaller Supersportwagen. Der forklarer de så omhyggelig som bare tyskere kan gjøre det, at dette med Superbiler er slett ikke noe nytt for dem – det har de (også) holdt på med siden tidenes morgen.

Det som imidlertid er litt spesielt med denne (du finner mange bilder derfra i bildegalleriet), er at den morsomste bilen, jeg har i hvert fall aldri sett den før, er gjemt bort i en glassmonter ute i det store parkeringshuset.

Det er, med andre ord, en rekke besøkende som ikke vil ane at den er der. Hvorfor satte de ikke heller McLaren SLR i p-huset? Den kan de gjerne gjemme bort for meg.

Men denne gangen bestemte jeg meg for å gjøre en skikkelig sveip, for historien, slik den er arrangert av Daimler-konsernet, er mye mer enn dette museet.

Det finnes to gode Benz-innslag, hans fødehus og et spesielt dr. Carl Benz Museum – og man kan også følge den ruta Bertha Benz fulgte på det mange kaller verdens første virkelig biltur. Men disse ligger langt nord, oppover mot Mannheim og Heidelberg så de har jeg igjen utsatt til en annen gang.

Derimot finner man Daimlers (og hans nære medarbeider Wilhelm Maybachs) verksted i en nydelig have ikke langt unna museet, i Bad Cannstadt.

Et nydelig lite anlegg med en fantastisk guide, som ikke bare ga meg hele historien derfra, men som også kunne fortelle at rett på den andre siden av Waiblinger Strasse, 300 meter unna, ville jeg finne Uff-kirkegården, og der lå både Daimler og Maybach begravet.

Daimlers grav var lett å finne, men jeg rotet litt med Maybachs, inntil jeg fant ut at jeg skulle gå etter grønt-designen. Og ganske riktig, det later til at Daimler har sin egen grav-gartner som kjører helt identisk stil på alle graver.

Så nå har jeg de gravene i loggboken også (pluss racerfører Hermann Langs, som også finnes der).

Men har man graver, bør man også ta med fødselen. Og i Schorndorf er det laget et lite museum i huset der Gottlieb Daimler ble født i 1834. Koselig by, med Daimler på kakene, men Lamborghini på kaffekoppene.

Shorndorf ligger litt øst for Stuttgart, og derfra gikk veien mot Neumarkt in der Oberpfalz. Der er det nemlig åpnet et, om ikke Maybach-museum, så museum med Maybachs praktfulle biler.

Maybach og Daimler skilte nemlig lag, og motorgeniet Wilhelm Maybach begynte å bygge sine egne luksusbiler. I 30-årene var de helt i front når det gjaldt luksus og prestisje.

Dessuten bygde de store industri-, skips- og tog-motorer, selskapet MTU eksisterer fremdeles, igjen under Daimler-paraply. Og Maybach var svært opptatt av å hjelpe sin gode venn, grev Zeppelin, med fremdriften.

Dette museet ligger i en tidligere sykkelfabrikk, så vi får med oss tyske sykler og enkelte motorsykler også på denne turen. Ikke noe jålete, slike saker som fikk tyskerne på hjul igjen etter krigen.

Bilutstillingen er omfattende, men konsentrert om 1930-årenes biler, så det er på mange måter like meget karosseribyggerne som er av interesse, som bilprodusenten.

Et par virkelig grusomme karosserier gir gode eksempler på hvor mye galt folk kunne få seg til å gjøre etter krigen – her er det noen av førkrigsbilene som har fornyet karosseriene sine.

Dersom du syns at Neumarkt in der Oberpfalz høres avsides ut, så ta det helt med ro, denne føyer seg glimrende inn i denne fire-trinns ruta jeg er i ferd med å beskrive.

Powered by Labrador CMS