-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Flyttefest i Berlin
Et teknikk-museum i Berlin bygger om, og i den anledning henter de 29 biler man vanligvis ikke ser, opp fra lageret.
Deutsches Technikmuseum hører til det faste innslaget på, i hvert fall mine, museumsrunder i Berlin.
Og i motsetning til for eksempel Currywurstmuseet (sant!) eller Berlinmur-museet, går jeg gjerne tilbake dit.
Spesielt nå, viste det seg, rett før jul.
Jeg visste det ikke, men de bygger om. Blant annet i depotet. Derfor hadde de behov for å flytte gjenstander ut, så de har satt 29 biler som har vært holdt i skjul i kjelleren opp blant de permanente utstillingsgjenstandene.
Dette er dessverre også bare en liten flik av hele skatten. Museet har til sammen mer enn 200 historiske biler. 30 av dem er vanligvis utstilt, og nå har vi altså nesten 30 til.
Det er et spennende utvalg vi har fått servert som ekstra-forestilling. En tidlig Brennabor er en av de aller første tyske bilene som ble produsert på samlebånd.
Tre DKW-er fra 30-årene forteller om demokratiseringen av bilparken. En Chrysler Type 52 er eksempel på en bil som faktisk ble produsert i Berlin. En Adler Autobahn er ekstrem 1939 strømlinje, og en trehjuls Tempo er et eksempel på 50-tallets Wirtschaftswunder.
Vi har et nydelig Weinsberg-karosseri på en NSU-Fiat fra 1939, en EMW 340 fra 1952 som forteller om «den andre» BMW og en P70 Coupé fra Zwickau som forteller at også øst-tyskerne gjerne bygde en spessial eller to.
En tidlig Boble er på plass, mens en Opel Commodore, en BMW 2000 Touring og en Audi 80 minner oss om viktige biler mange av oss faktisk har opplevd.
Akkurat som en Citroën DS forteller om avansert import, og en Toyota Crown fra 1987 minner oss om hverdags-japanere.
Alltid gøy å se ting man ikke har sett før, særlig når noen også presenteres i ganske sørgelig «original» stand. Skjønt sørgelig? Trist blir det først når biler blir restaurert og pusset slik at man ikke lenger tror på det.
Denne spesialutstillingen ute på Ladestrasse / Möckernstrasse vil stå frem til 31. juli.