-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMWs egen verden
Problemet med å sette opp arkitektoniske mesterverk, er at du risikerer at de blir erklært bevaringsverdige. Da kan du begynne å angre.
BMW Welt
Da BMW begynte å planlegge nytt hovedkvarter på det enorme området de bruker, like ved Olympia-parken i München, var det bare å glemme å slå ned fire-sylindrene - det markerte hovedkontoret som har stått der i 35 år. Det var bevaringsverdig – så det måtte i stedet bare renoveres.
Men ellers er alt nytt, et fantastisk anlegg som beskjedent nok kalles BMW Welt.
På Olympiapark-siden har du et kjempeanlegg som inneholder utstilling, utlevering av nye biler, konferansemuligheter, restauranter - en komplett entertainment-avdeling.
Derfra kan du bruke en gangbro over en veltrafikkert ringvei, og komme deg over i retning av hovedkontoret.
Der lå det i gamle dager en underlig sopp. Den huset det gamle museet. Allerede i 1973 – et år for seint for OL-publikummet – åpnet BMW en spesialdesignet museum for eget merke. Det var en pioner-øvelse.
Mercedes hadde fremdeles sin samling i en gammel fabrikkhall langt inne på fabrikkområdet, og Porsche hadde samlet noen biler inne i en liten sal på sin nest eldste fabrikk. BMW var de første som presenterte historien sin som på et skikkelig Folkemuseum.
Nyåpnet
I 2002 begynte man for alvor å planlegge en fornyelse av denne delen av virksomheten også, og i sommer åpnet den nye.
Fremdeles er soppen en del av museet, men nå er den bare toppen av en lang spiral som fører deg gjennom både historien og 7 forskjellige temaer.
Noe av det gode med det nye museet, er at de ikke har pøst på med biler. På de 5000 kvadratmeterne er det bare litt over 100 ting med hjul på (det er selvfølgelig ganske mange motorsykler også), men til gjengjeld er det masse annet.
Ikke minst en kinetisk skulptur som består av 714 kuler som ved hjelp av nesten usynlige tråder, og en computer oppfører en dans som du ikke tror er mulig. Innimellom de mest utrolige bevegelser, danner den plutselig konturene av kjente BMW-karosseriformer. Bare den krever halve dagen.
En av spesialavdelingene viser BMWs prototyper og konseptbiler og er egentlig ganske morsom for oss i Norden. For der finner du blant annet en etterkrigs-minibil, type 531, som faktisk ikke finnes mer. Men så viste det seg at den gamle svenske BMW-importøren hadde en slik stående borte i et hjørne. Avdelingen starter med denne og ender med Gilda, bilen med stofftrekk-karosseriet som vakte slik oppskrift tidligere i år.
Hvite hansker
Nå heter det at BMW-museet i like stor grad skal konsentrere seg om fremtiden som om fortiden. Om det var det som var bakgrunnen for De Hvite Hanskers Natt som ble arrangert for noen uker siden, aner jeg ikke. Men opplegget var i hvert fall nytt.
Det ble en fantastisk natt. Da ble nemlig publikum, blant dem svært mange blinde og svaksynte, oppfordret til å gjøre det som ellers er strengt forbudt, nemlig å ta på de utstilte gjenstandene for virkelig å føle hva teknikk og skaperkunst er.
Alle ble utstyrt med hvite hansker og alt gikk uten en eneste skade. Det var også bråtavis av foredrag, fra historien om monteringen av noen av de vanskeligste installasjonene (du kan for eksempel stå og bla i kjempestore album, så kommer det en stemme ovenfra og forteller deg om akkurat det bildet du ser på da – det er et kamera i taket som følger med på hvilke sider du har oppe) til hvordan designavdelingen hos BMW arbeider.
Pluss servering.
SE BILDER FRA ARRANGEMENTET HER
BMW er en av de få gjenværende bilprodusenter med fabrikker nesten i sentrum av en storby. Det nye museet, og alt som arrangeres der, gjør også at BMW i enda større grad blir en del av storbylivet i München.
FINN VEIEN MED VIAMICHELIN.COM