-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Museer på hjul
De fleste bilfabrikkene har en kjeller eller et loft med gamle minner stuet unna. BMW og Mercedes er blant dem som gir deg tilgang til minnene.
Classic
Jeg husker første gang jeg var i magasinet til Mercedes. Den gang het det ikke noe fancy, det var simpelthen bare et lager.
Under velordnede presenninger med stjerner, fant vi 2-seters kompressorbiler fra 1920-årene. Overkarosserte 3-tonns armerte prestisjebiler fra slutten av 30-årene, Targa-Florio deltakere fra før krigen – den første, og nydelige, urørte eksemplarer av de aller nyeste modellene.
Daimler og Benz begynte begge systematisk å samle gamle biler og dokumenter i 1911 – og da bedriftene ble slått sammen i 1926, ble også samlingene slått sammen. Det sier seg selv at dette gir en ganske sømløs presentasjon, problemet er bare at det blir så stort at det vanskelig kan brukes til noe. Med mindre man lager butikk av det også.
Aktivt
I dag er Mercedes-Benz Classic en egen forretningsdel. Det er 15 år siden Mercedes-Benz Classic Center kom på lufta, og etter det har aktivitetene eksplodert.
Der fremstilles originale deler på nytt – bremsetromlene til 300 SL for eksempel, en komplisert bimetall konstruksjon, bygget etter originaltegninger, originale metallspesifikasjoner og originale produksjonsprosedyrer.
Man trykker instruksjonsbøker i nye opplag, man utsteder sertifikater på originale biler og gir eieren hele historikken, og det verkstedet som tidligere bare sørget for at fabrikkens egne veteraner ble holdt i form, eller ble restaurert, er nå også tilgjengelig for kundene. Og gjett om det er prestisje-jobb å være mekaniker der! Unge mekanikere står i kø for å få begynne der.
Kjørbart
Men det gamle lageret, som var utgangspunktet mitt her, finnes også. Det må være mange tusen biler der, i to enorme lagerhaller, pent stablet opp, ofte 4 i høyden. Her stikker en sølvsnute frem, der ser du konturene av noe som ser veldig rekordaktig ut, og langt der borte er det en hel arme av gamle stattiv, rett opp-ned karosserier som sladrer om at her snakker vi tidlige tyveår.
Alle bilene er kjørbare, de som ikke er det venter på sin skjebne (restaurert eller hogging til deler?) et helt annet sted. Og en rekke av de kjørbare bilene kan du leie.
Noen ganske kurante modeller, sånn som Pagoder eller noe fra 70-årene, kan du leie nesten som fra et vanlig utleiefirma. Men har du litt standing (det vi gjerne kaller Tysk Tannlege) og kan betale solid, kan du leie en komplett Mille Miglia deltakelse. Følgebil, mekanikere med nødvendig delelager, kanskje til og med egen PR-person kan man få inntrykk av.
Billig er det ikke å bli Mille-Miglia-tryne, men for dem som ønsker det er det sikkert verd pengene.
LA VIAMICHELIN.COM GUIDE DEG TIL MUSEET
BMW Classic
BMW har et tilsvarende magasin, og et tilsvarende opplegg. BMW Classic heter det, og det er kanskje urettferdig, men jeg liker deres bedre enn Mercedes sitt. Av to grunner: for det første fordi de utgir noen aldeles fantastiske bøker, med masse grunnforsking og masse nye informasjoner, samtidig som de er aldeles nydelige i produksjon. De fleste av disse bøkene er utstyrt med vanlig delenummer, slik at de kan distribueres gjennom BMWs globale ettermarkedsnett.
Den andre årsaken er at de er ikke mer snobbete enn at de også gjerne leier deg en gammel Isetta.
Men det pussige er at en Isetta 300, som vel egentlig må kunne karakteriseres som et ganske nøkternt kjøretøy, vil koste deg 2.172,68 euro å leie i 2 uker (inkl. 800 km), mens noe så attraktivt som en Z1, plastbilen der dørene forsvinner ned i karosseriet og du kan kjøre så åpent at neste trinn er en motorsykkel, bare koster 1.527,14 euro for samme perioden og samme tiden.
En Isetta i Mille Miglia, uten kritthvit kjøredress og uten følgebil med spesialutdannede mekanikere, det synes jeg høres bedre ut enn en 540 K.
Mobil Tradisjon
Denne delen av BMWs klassiske innsats bar tidligere det passende navnet Mobile Tradition, og sørger også for masse annet. Men det er nå omdøpt til BMW Classic det også.
Det er her du finner alle de gamle bilene og motorsyklene som ikke står på museet. Herfra forsynes utstillinger og forhandlere over hele verden.
Her finnes all dokumentasjon (der en forbausende stor mengde er tilgjengelig på nettet) og herfra svarer utrolig velvillige fagfolk på dine historiske spørsmål. Uansett om det er noe såpass prosaisk som forgasserinnstillingen til en 1800 TI eller du trenger tegningene til din gamle Bayern båtmotor fra 1930 som du nettopp har fått i trålen i ytre Oslofjord.
Museer er en ting, men det er noe helt spesielt å bevege seg rundt i miljøer som dette der det fremdeles er museumsgjenstander vi snakker om, men hvor alt sammen lever.
Du finner hjemmesidene her: