-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nuvolari-museet
Her kommer et museum som minnes en mann og ikke en bil.
Den flyvende Mantovaner
Og for en mann. Men egentlig behøver jeg ikke skrive et ord om ham, for det er allerede gjort. Mange ord. Også her på BilNorge. La oss bare slå fast at Tazio Nuvolari kommer alltid til å bli regnet blant enerne i verdens bilsporthistorie.
Nuvolari ble alltid kalt Den flyvende Mantovaner, han var fra Mantova og derfor er det vel helt naturlig at minnesmerket hans er plassert i denne deilige Shakespeare-assosierte italienske byen. Det hele begynte med en fjern slektning som hengte noen familieminner opp på en vegg.
Brukskunst
Fremdeles er dette et særdeles upretensiøst museum, men det er kommet til masse materiale siden museet slo opp sine dører første gang. Du vil imidlertid ikke finne en eneste bil der, men alt mulig annet.
En komplett samling av T-skjortene han kjørte med, og brillene han brukte. En mengde nydelige plakater fra løp, som sammen med de mange pokalene og premiene han fikk, som også er utstilt her, egentlig kan være grunnlag for en egen avhandling om forrige århundres kunsthistorie.
Og selvfølgelig er det mange kvadratkilometer med foto. Noen har du sett før, hvis du er veldig interessert. De fleste er fra kilder som slett ikke er veldig åpne, og som derfor er spesielt verdifulle.
Og selv om du kanskje ikke er så opptatt av dette at du leter etter hvordan fjærfestene på hans Chiribiri egentlig var utformet, kan jeg garantere at disse bildene vil gi deg mange gode opplevelser.
Legende
Han kjørte Alfa (for Ferrari) og Maserati og Cisitalia og verdens mest hårete racerbiler: Ferdinand Porsches vanvittige Auto Union Grand Prix-biler fra 1938 til 1940.
Han startet imidlertid med å konkurrere på tråsykkel, deretter ble det Indian og Norton. Han hadde sitt eget fly og han satte rekorder på sjøen.
Når det gjelder selskapslivet sto heller ikke Grand Prix sporten før krigen noe tilbake for dagens glamour-stunts.
Alt dette får du levende beskrevet fra bilder og dokumenter og vitrineskap og gammeldagse TV-skjermer hvor jeg er sikker på at de fremdeles kjører VHS-kopier av gamle filmer og ikke ennå helt har kommet til harddisker eller CD-skiver. Litt sjarm i det også.
Så vent deg ikke alt for mye når du går inn den trange døren som leder til museet. Du burde egentlig lese Nuvolari-historien vår først også, for virkelig å kunne oppfatte alt du ser. Men uansett vil et besøk der ha gitt deg et litt annet syn på hva disse herrene egentlig drev med, enn en titt innom et bilmuseum – der bilene står parkert, bom stille – vil klare å gjøre.
Her finner du museets hjemmeside: http://www.tazionuvolari.it
GUIDE MEG DIT MED VIA-MICHELIN.COM