-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsches nye storstue
Vi startet vår julekalender 2008 med Porsche-museet. Dermed fant vi det opportunt å avslutte med Porsche-museet. Det nye.
Ambisiøst
Det mest ambisiøse byggeprosjektet i Porsches historie het det da prosjektet ble godkjent i juli 2004. Det dreier seg ikke om en ny fabrikk i Dresden eller et nytt hi-tech senter i Weissach, men om det nye Porsche-museet.
Nå er det endelig klart, forsinket og over budsjett – hvilket bare viser at også supermanagerne hos Porsche har menneskelige trekk – og skal åpne i slutten av januar.
Men det passer vel bra at vi tar dere med på en liten forhåndsvisning, nå som dere har åpnet den siste luken i årets julekalender.
Utenfra ser bygget ut som det flyter oppå Porsche-plassen i Stuttgart Zuffenhausen. Opprinnelig var det 140 stjernearkitekter fra hele verden som ville gjøre denne jobben, ti av disse ble valgt ut for å gå en skikkelig runde, og av dem var det østerrikske Delugan Meisssl som ble de utvalgte.
Rik historie
La oss nøye oss med å slå fast at bare de statiske strukturberegningene var mer omfattende enn for den mest kompliserte bro, at det har vært fylt på 21.000 kubikkmeter betong, og at det i tillegg til restauranter, møterom, arkiver, store garasjer og mye annet som krever plass, skal det bli 5.600 kvadratmeter utstillingsflate der.
Der skal vi til en hver tid kunne nyte minst 80 av de mer enn 300 bilene Porsche har i samlingen sin, i tillegg til minst 200 andre utstillingsgjenstander fra selskapets spennende historie.
Porsche-historien har helt siden gamle Porsche grunnla sitt konstruksjonskontor der i 1931, vært knyttet til Stuttgart.
Det var her Bobla ble konstruert og de første forsøksbilene ble bygget. Herfra kom de enorme Auto Union-racerne. Her ble type 64, Berlin-Roma-bilen, bygget i 1939 – forgjengeren til alt som heter Porsches sportsbiler.
Og det var her virksomheten ble gjenoppstartet i 1948 (den 8. juli 1948 ble prototype 356-001 registrert), og her ble de første ekte Porschene født i 1950.
Tredelt
Alt dette skal det nye museet vise oss. I tre klart atskilte sektorer. Porsches idé skal fortelle om bedriftens og Ferdinand Porsches virke. Fra tekniske innovasjoner, til den type bedriftskultur som har gjort Porsche til et moderne management-fenomen.
Produkt Historien er en kronologisk gjennomgang av hva man har gjort etter 1948. Og Tema-øyene skal gi oss en nøyere innsikt i spesielle biter av Porsches historie. For eksempel Targa Florio-løpene, eller 911-utviklingen.
Men selvfølgelig stopper ikke museet der. Hos Porsche er bilene til for å kjøre. Neste år skal man blant annet få se en ny 550 A Spyder, den skal blant annet gå i Mille Miglia, og en meget sjelden 356 Carrera Abarth GT som skal helt til Australia for å delta i Classic Adelaide.
Et snes løp og arrangementer står på aktivitetslisten neste år. Det er ikke bare høyprofil events som Goodwood eller Le Mans Classic, men også hyggelige møter som det på Schloss Dyck eller Retromobile i Tübingen får oppmerksomhet fra Porsche i 2009.
Godt dokumentert
Det er også verd å nevne at Porsche-arkivet i dag fyller mer enn 2 kilometer hylleplass, der man blant annet finner mer enn 2,5 millioner bilder og over 1000 timer historiske filmer. Mer enn 3.000 bøker finner man også, men den viktigste delen av samlingen er selvfølgelig de firma-interne dokumentene der de eldste dateres til starten av 30-årene.
Om du ikke får så stor glede av biblioteket og arkivet, kan jeg garantere at du vil ha glede av det kulinariske. Det blir flere serveringssteder, høydepunktet for mange av oss vil nok bli et Steakhouse modellert etter de beste man finner i New York.
Porsche har faktisk hatt delegasjoner over til Amerika for å analysere det beste fra de beste av slike etablissementer. Og all servering skal også styres av Porsche-ansatte. Her er det ikke snakk om noen outsourcing. Grunnen er enkel, også hun som tapper i kaffen, skal være en del av Porsches bedriftskultur og forstå fabrikkens kompromissløse krav til kvalitet.
Prikken over ien er museums-butikken. Den skal nå også få en antikvariat-avdeling, med gamle bøker og blader. Fantastisk, det er fremdeles noen gamle utgaver av Motor Revue jeg mangler.
Du finner masse bilder fra det nye museet her
FINN VEIEN MED VIAMICHELIN.COM