-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Teknisk Museum – Wien er best
Et skikkelig teknisk museum hører med i en historie om bilmuseer.
Mange å velge mellom
Hva som finnes av biler på Teknisk Museum i Oslo nå, aner jeg ikke – det er lenge siden jeg ble lettere oppgitt over hvordan denne delen av vår teknologiske arv ble håndtert der.
Men jeg vet for eksempel hva som finnes av biler på Deutsches Museum i München, nærmere kommer du ikke et teknisk museum i Tyskland. Og det er et veldig bra utvalg, men problemet er at bilene (og flyene) er splittet fra resten av samlingen, så du må fra det ene stedet til det andre til det tredje for å skaffe deg en komplett oversikt.
For halve vitsen med å gå på et teknisk museum der du også finner biler, er jo å følge utviklingen for annen teknikk også. Fly, for eksempel, sykler, gruvedrift, energiformer. Alt henger sammen, bilen lever ikke for seg selv i et vakuum men formes i et miljø som også omfatter en rekke andre elementer.
Så jeg dropper Deutsches Museum. Jeg dropper Science Museum i London også, selv om de akkurat nå har en spennende utstilling om japanske biler stilt opp mot japansk miljø og mentalitet.
Sentral-Europa
Jeg er egentlig fristet til å råde dere til et besøk på Národní technické muzeum v Praze eller, i klartekst, det nasjonale tekniske museet i Prag. Der får du en glimrende presentasjon av en del av bilhistorien du ikke kjenner til, med utviklingen i Sentral-Europa som på mange måter førte frem til Folkevognen og alt som kom etter den.
Men jeg fester meg allikevel ved det tekniske museet i Wien. Samlingen er overkommelig, men den innbefatter alt, inklusive porselensdokker og strømpebånd, så her er det noe for hele familien.
Og når det gjelder biler, får du innslag du ikke finner andre steder. Selvfølgelig er Marcus-bilen der. En av verdens eldste, men også blant de mest omdiskuterte.
Der andre museer viser Rolls-Royce eller Mercedes-Benz for å illustrere veteran eller luksus, serverer Wien Gräf und Stift. Her er det Steyr som representerer 30-årenes avanserte billigbiler, og snakker vi sportsbiler fra 50-årene får du en Denzel i stedet for en Porsche.
Men egentlig er det synd å antyde at du bør nøye deg med dette museet. Er du på de kanter er det ikke langt til det tekniske museet i Prag, og når du der har oppdaget at Tatra er noe av det mest fascinerende og spennende som finnes, er det ikke SÅ lang vei opp til Koprnivnice der Tatra-fabrikken har et av de beste en-merke-museene jeg vet om.
LA VIAMICHELIN.COM GUIDE DEG DIT