Garantert firmabil

Med 7 års nybilgaranti og mer tidsriktige, nye modeller har Kia kapret mange nye privatkunder de siste par årene. Nå skal firmabilmarkedet erobres.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 6-2013.

Men de siste to årene har Kia kommet som en rakett og salget har vokst fra langt under 1000 biler i 2009 til 5026 biler i fjor. I år har det flatet ut, og Kias markedsndel er nå 3,6 prosent.
- Veksten skal fortsette, sier administrerende direktør Jan Pettersen i Kia Bil Norge AS, et selskap som er eid av Bertel O. Steen-konsernet.

- Vi skal konsentrere oss om å levere biler til mindre og mellomstore bedrifter. For tre år siden hadde vi én aktuell modell, nå har vi i alt seks modeller, og i løpet av sommeren får vi en til. To-tre av de syv vil i år være absolutt aktuelle som firmabiler, sier Pettersen.
Egen identitet

Nå kan skrive tallet motsatt vei, vi skal opp i 62 forhandlere innen 2015, det har vi gjort klart i våre planer som er godkjent av konsernledelsen i Bertel O. Steen. I februar 2013 var vi kommet opp i 51 – nesten det dobbelte av hva vi hadde for tre år siden.

Hittil har Jan Pettersen og hans mannskap konsentrert seg om privatmarkedet.

Kia argumeterer hardt for at de har meget konkurransedyktige priser og meget velutstyrte biler. Og at syv års nybilgaranti betyr at en Kia leasingbil etter tre års normal leasingtid fortsatt har fire års nybilgaranti igjen.

Kia har siden juni i år et utvalg på syv modeller. Den nyeste bilen er en flerbruksbil, Kia Carens, i samme sjikt som for eksempel VW Touran – mens de mest aktuelle firmabiler ellers er C`eed stasjonvogn og Sportage (kompakt-SUV).

Målet er 30 prosent

- Ved utgangen av 2012 var 17 prosent av vårt Kia-salg firma- eller tjenestebiler. Men allerede i januar i år var vi oppe i 22-23 prosent firmabiler, en andel vi har holdt gjennom 2013. Målet er 30 prosent i 2015, sier Jan Pettersen.
Tror på Kia

Powered by Labrador CMS