-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sjekk skader på leasingbilen
Småskader på leasingbiler kan bli dyre for leasingkunden. Ikke minst for den som leaser bil privat kan det koste flesk å levere tilbake en bil med flere små-skader, lakkskrammer etc.
En kunde fikk en regning på hele 47 000 kroner fra bilfirmaet da han leverte tilbake tre biler som var leaset til hans familie.
Det var ingen store skader på bilene, bare småskrammer som ”kjøpesenter-skraper” i lakken og normal slitasje, hevder kunden.
Den største regningen var på 20 000 kroner for den ene bilen, de andre ble påført kostnader for henholdsvis 17 000 og 10 000 kroner.
– Jeg har aldri opplevd å få en slik regning før, og har 20 års erfaring med å lease biler til familien. Her har de sjekket småskrammene med lupe og satt full pris på alt. Men etter flere møter med bilfirmaet, gikk de til slutt med på en reduksjon av regningen på 35 prosent. Da ga jeg opp mer diskusjon, sier kunden til Bil.
Han sier også: - Etter dette blir det aldri mer leasing og aldri mer et kundeforhold til den bilforhandleren som skrev så stor regning da leasingperioden var slutt.
Det hører med til historien at først etter diskusjon fikk kunden redusert regningen for den ene bilen, som var kjørt betydelig mindre enn de 45 000 kilometrene som var avtalt for de tre årene bilen var leaset.
Normal slitasje?
Hva er normal slitasje på en bil etter tre års vanlig bruk. Norges største firma innen billeasing, LeasePlan, gir sine kunder et orienteringshefte med ”Retningslinjer for tilbakelevering av personbiler”.
Her fremgår det med all tydelighet hva som er akseptert og normal slitasje på bilen, og hva som er unormal slitasje og skader som medfører at kunden må betale hva reparasjonen ville kostet, ved tilbakelevering av bilen. For ordens skyld: LeasePlan var ikke involvert i saken som er nevnt ovenfor.
– Vi vet at det kan oppstå diskusjon om hva som er normal eller unormal slitasje. Derfor har vi laget dette heftet, hvor vi forklarer i tekst og bilder på 20 sider - hva som er godtatt og hva som ikke er det, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.
I heftet beskrives normal og unormal slitasje for karosseri og lakk, grill, støtfangere, dekkslitasje og felger, frontrute, lykter og glass, speil og utvendig tilbehør, seter og setetrekk/stoff samt dashbord, gulvmatter og dører.
Her gjengir vi noen av de viktigste punktene i orienteringen leasingkunden får:
Riper og småbulker
LeasePlan anser det som normal slitasje når det finnes riper i lakken som kan fjernes ved polering og ikke krever omlakkering. Antall bulker skal ikke overstige 2 pr karosseridel av bilen, for eksempel dør eller skjerm. Bulker som ikke går inn til metall og som er større enn 2 cm hver. Det vil si at et kronestykke skal kunne dekke hele bulken.
Unormal slitasje
Når det er bulker større enn 2 cm, eller bulker og riper går igjennom til metall – eller hvor rust er synlig. Det samme gjelder riper som er lengre enn 10 cm – eller det er flere riper på en del av karosseriet – og i tillegg riper som ikke kan fjernes ved polering og gjør ny lakkering nødvendig.
Steinsprut må ikke omfatte mer enn 25 prosent av en del som for eksempel panseret, og må heller ikke gå igjennom til metall.
Grill og støtfanger må ikke ha riper lengre enn 10 cm og de må ikke gå gjennom lakken eller grunnmaterialet i støtfangeren. Det aksepteres max 2 skader i lakken pr støtfanger – det vil si skader som ikke gjør lakkering nødvendig.
Synlige skader som knuste deler av støtfanger, manglende deksel til tauekrok, oppskraping og riper som skaper deformasjon i støtfanger på mer enn 2 cm hver – ansees som unormal slitasje og må repareres.
LeasePlan definerer også forskjellen på normal og unormal slitasje på dekk, felger, frontrute, lykter og glass- samt speil og tilbehør.
Interiør
Innvendig tar man for seg slitasjen på seter, setetrekk, stoff, dashbord, gulvmatter og dører. Dessuten bemerker man at samtlige nøkler, vognkort, servicehefte og instruksjonsbok for bilen skal følge med ved tilbakelevering.
Det samme gjelder eventuelle radiokort og koder, software CD`er (til navigasjon etc) samt eventuell Autopass bombrikke.