-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
1958
Som vi ser virket Volvo-avtalen fremdeles. Til store protester fra resten av norsk bilbransje.
Men ellers er det litt spennende at Opplysningsrådet for Biltrafikken (det som heter for Veitrafikken i dag) begynner med finere inndeling av modellene i registreringsstatistikken. Nå var nemlig også Amazon på plass og den ble det solgt 420 av dette året.
Saab inngikk også en Volvo-avtale med norsk industri dette året – de handlet blant annet fra Sønnak (batterier) og Askim (dekk). 600 biler kom inn på den avtalen og ble solgt utenom vanlige tildelinger. Litt flaut at de ikke solgte noen eksemplarer på vanlige vilkår.
Nå var det forresten også slutt på switch-forretningene. Der hvor vi solgte sild som ingen ville ha til land som produserte biler som ingen ville ha – som vi da tok i bytte og solgte uten kjøpetillatelse. Men fremdeles finner vi en og annen Moskvitch, og Volga ble solgt av Drosjeeierforeningen, så den var jo obligatorisk i taxi-markedet.
For å dukke litt ned i minst solgt igjen. Maico var mest en motorsykkel og scooter, men forsøkte seg også med en mikrobil i Goggomobil-klassen. Egentlig het de Champion, det var bare siste produksjonsår de het Maico.
Sannsynligvis har importøren, Rogaland Auto A/S fått hjem en overligger på ren spekk. Da er det morsommere med den ene Austinen. Jeg velger å tro at det er en Metropolitan, selv om Opplysningsrådet ikke skiller mellom den og Austin Healey.
Hvorfor jeg foretrekker Metropolitan? Dels fordi den er enda mer sjelden, og dels fordi jeg har et veldig bra bilde av den, fra en spesialpresentasjon importøren, Erik B. Winter, hadde på Frognerseteren.
Dagens konkurranse - KLIKK HER for å svare:
I 1959 ble det solgt enda flere personbiler enn i år. Og nå har vi sett Volvo på topp to år på rad. Tror du Volvo solgte flere eller færre enn 3.000 biler i 1959?
1958-salg totalt: 18619 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn:
Cadillac | 3 |
Panhard | 3 |
Morris Minibuss | 3 |
Pontiac | 2 |
Ford Popular | 2 |
Tempo (Matador) Småbuss | 2 |
Autin Metropolitan/Healey | 1 |
Porsche | 1 |
Maico | 1 |
NSU Prinz | 1 |
Volvo 444/445/544/Duett | 3232 |
VW | 3059 |
Opel Olympia/Rekord | 1411 |
Skoda | 850 |
Ford Taunus 17M | 772 |
Opel Caravan | 688 |
Opel Kapitän | 619 |
Saab | 597 |
Moskwich | 522 |
Volga | 520 |