-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1960
Volkswagen på topp, dette er det mest populære refrenget i norsk bilhistorie, det er først de siste årene at merker som Toyota har ødelagt litt for akkurat den sangen.
1960 var et merkelig år. Det var da bilrasjoneringen opphørte og folk kunne kjøpe biler som de ville, uten å søke myndigheter først. Grunnen til at det bare ble solgt 12.000 flere biler enn i fjor, var at det hele skjedde så sent på året at kundene bare hadde tre måneder på å summe seg.
Men som vi ser henger øst-sonebilene fremdeles med, både Skoda og Moskwitch er der oppe blant de ti beste. Og vi ser også at Renault vandrer oppover med sin hekk-motoriserte Dauphine. Den gang snakket man ikke om for- eller bakhjulsdrift, man snakket om front- eller hekk-motor.
Ellers var faktisk Opels Olympia-Rekord en modell med 1,5-liters motor det året, mens Opel Record på 1,7 liter også telles inn her. Av en eller annen grunn regnet Opplysningsrådet, som sendte ut registreringsstatistikk, Caravan som så egen modell at den fortjente egen opptelling.
Ser du på listen over de minst solgte er Neckar en tysk lisens av Fiat, med forholdsvis eget karosseri og her er det nok 190 SL og ikke 300 SL det er registrert to av.
Svaret på gårsdagens oppgave leser du i statistikken. Anglia – velkjent bl.a. som politibil i TV-serien Heartbeat - hadde kun Bobla foran seg på statistikken.
Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare
Neste år er det første året etter krigen med fritt bilsalg. Tror du salgstallet for nye personbiler ble høyere eller lavere enn dobbelt så stort som i år? Med andre ord, endte 1961 med flere eller færre enn 60.000 nye personbiler?
1960-salg totalt: 31482 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn:
Neckar 500/600 | 5 |
Standard Herald | 4 |
Austin 152 | 3 |
Panhard | 2 |
Buick | 2 |
Mercedes-Benz 190SL/300SL | 2 |
Lancia | 1 |
Triumph | 1 |
Goliath Expressbuss | 1 |
Austin Healey | 1 |
VW | 7059 |
Ford Anglia | 3693 |
Opel Olympia Record | 2459 |
Renault Dauphine | 2032 |
Volvo 444/445/544/Duett | 1634 |
Skoda | 1612 |
Ford Taunus 17M | 1352 |
Moskwich | 972 |
Ford Taunus 12M/15M | 650 |
Opel Caravan | 603 |