-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1971
Volvo på topp i år. Etter at VW Bobla har okkupert den plassen i hele denne serien. Litt av en revolusjon. Og det skulle ta tid før tyskeren kom tilbake. Den nye generasjonen med Golf i spissen var fremdeles tre-fire år unna.
Men vi ser en annen ting. Japanerne krabber oppover. Fra 8. 9. og 10. plass er de nå på 6., 9. og 10. Det er Mazda som har slått til, og det var ikke mye som manglet at de hadde tatt femteplassen.
Jeg brukte alltid Kolberg-brødrene, de som importerte Mazda, som et glitrende eksempel på hvordan man kunne drive en vellykket bilimportør uten å kaste bort penger på en PR-avdeling. For dem var forhandlere og kunder viktigere enn journalister.
Samtidig som vi kunne hilse Volvo velkommen til toppen, kunne vi si farvel til Amazon. Det ble riktignok registrert en neste år også, men 1971 var den egentlige avskjeden. Fremdeles ser du en og annen Amazon i daglig trafikk. Den må altså være minst 35 år gammel. Den holder seg glimrende.
2 stk Lada bør forresten nevnes. Dette var den russiske utgaven av Fiat 124 og importøren, Konela i Drammen som senere flyttet opp i Grorud-dalen hadde en så enorm tro på den bilen at han bygget et eget importanlegg. Stort nok til en markedsandel på 25 %. Det ble det jo aldri, men til sammen en 35.000 biler på de neste 25 årene.
Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare
VW og Volvo er handicapet av et snevert modellutvalg. Japanerne hadde mange forskjellige modeller i mange forskjellige segmenter. Det samme hadde for eksempel Ford og Opel. Hvilket merke tror du hadde flest forskjellige modeller på ti-på-topp listen i 1972?
Ford?
Mazda?
Opel?
1971-salg totalt: 81.472 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn :
Volvo Amazon | 8 |
Sunbeam Vogue/Rapier | 8 |
Lancia | 6 |
Fiat 238 | 4 |
Alfa Romeo Annet | 4 |
Buick | 2 |
Lada | 2 |
Peugeot Småbuss | 2 |
VW Andre | 2 |
Chrysler (USA) | 1 |
Volvo 144/142/145 | 7637 |
VW | 5768 |
Ford Taunus | 5017 |
Opel Kadett | 4626 |
OPEL Rekord/Caravan | 3590 |
Mazda 1500/1600/1800 | 3511 |
Ford Cortina | 3337 |
Ford Escort | 2633 |
Mazda 1200/1300 | 2448 |
Datsun Sunny/1200/120Y | 2405 |