Det lave rentenivået etterfulgt av alle signalene om litt magrere tider er viktige faktorer når salget av nye biler økte med 4,5 prosent i første halvår og sank med 3,7 prosent i juni.
Legges halvårstallene for salg av nye biler – 77.749 enheter – til grunn går det så det suser i Norge. Aldri i dette århundret har det vært solgt flere nye personbiler.
Men nedgangen på 3,7 prosent i juni sammenliknet med samme måned i fjor kan tyde på at prognosene til OFV om at året kommer til å slutte på 157.500 nye personbiler synes vel optimistisk. Fjorårsantallet rett over 150.000 ser ut til å være mer realistisk akkurat nå.
Selv salget av Golf går ikke like bra som i fjor og er ned 11,7 prosent på tross av at denne bestselgeren nå tilbys både som elbil og ladbar hybrid i tillegg til de tradisjonelle bensin- og dieselvariantene.
Generelt stamper elbilsalget og er ned 14 prosent i år. Ladehybridene overtok, men også salget av dem flater nå ut. Like fullt betyr det, litt grovt regnet, at tre av ti fortsatt kjøper dieselbil, like mange velger bensinbil, mens fire av ti enten ender opp med en hybrid, ladbar hybrid, elbil og i noen ytterst få tilfeller med hydrogenbil.
For de tre bestselgerne er alle ladevariantene vinneren. Enten det er stort eller lite så bærer sju av de ti mest kjøpte bilmodellene med seg et batteri. Elektriske Renault Zoe er en av vinnerne fram mot sommeren og den klart mest registrerte bilen siste uka av juni takket være dens popularitet blant dem som handler inn biler til kommunalt bruk. 236 biler på de fire siste dagene av juni er ikke mindre enn oppsiktsvekkende.