-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Registreringsstatistikk
Slike biler kjøper de i Russland
Av og til hører vi fra noen skikkelige statistikk-nerder der ute. Her er litt mat for dem.
Det russiske bilmarkedet er skikkelig levende. 110.000 nye biler i november er en vekst på mer enn 100 prosent i forhold til i fjor, og dermed kommer året til å ende på over en million.
Akkumulert etter den 11. måneden i fjor var 940.000 biler.
Det var Lada som lå på topp også i november, forteller BestSellingCars bloggen, men de var ikke i nærheten av å følge veksten i markedet.
Deretter fulgte en parade av kinesiske produkter: Haval, Chery, Geely, Changan, Omoda og Exeed (en mellomklasse SUV fra Chery) før vi kom til Kia. Så kom Moskvich som nå er en lokalprodusert GAC, og Tank på 10. plass.
Tank? En av de forholdsvis massive SUV-ene fra Great Wall.
Nå er modellutvalget på markedet enormt, men ser vi på de ti mest populære modellene, kommer hele fire av dem fra Lada.
Granta er den mest populære, den representerte halve Lada-salget. Så har Haval lurt seg inn på andreplassen før Lada er tilbake med Vesta, nr. 3; Niva Travel, nr. 4 og Niva Legend, nr. 5.
Det ser ut som det kommer til å ende med 50 prosent kinesiske biler når hele 2023 telles opp, de siste månedene har det vært vesentlig flere enn det, og fra kinesisk hold er det sagt at de regner med 80 prosent markedsandel neste år.
Mange av dem lokalt produsert riktignok, men det sier allikevel hvor tett vi egentlig er på en virkelig kinesisk invasjon.
Autostat, som er flink til å holde orden på det russiske markedet, forteller at bare i 2023 kom det 19 nye kinesiske bilmerker dit. Frem til 2022 fantes det 16 offisielle kinesiske merker på det russiske markedet. Dessuten fantes det en rekke merker som ble solgt ‘uoffisielt’.
Det ga nesten 60 merker totalt.
Mange av dem representert med bare en modell, men allikevel snakker Autostat om mer enn 100 forskjellige modeller.
Og flere kommer. For det nye året er det flere kinesiske produsenter som har meldt seg på dette kappløpet.