-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Registreringsstatistikk
Slike biler kjøper de i Russland
Av og til hører vi fra noen skikkelige statistikk-nerder der ute. Her er litt mat for dem.
Det russiske bilmarkedet er skikkelig levende. 110.000 nye biler i november er en vekst på mer enn 100 prosent i forhold til i fjor, og dermed kommer året til å ende på over en million.
Akkumulert etter den 11. måneden i fjor var 940.000 biler.
Det var Lada som lå på topp også i november, forteller BestSellingCars bloggen, men de var ikke i nærheten av å følge veksten i markedet.
Deretter fulgte en parade av kinesiske produkter: Haval, Chery, Geely, Changan, Omoda og Exeed (en mellomklasse SUV fra Chery) før vi kom til Kia. Så kom Moskvich som nå er en lokalprodusert GAC, og Tank på 10. plass.
Tank? En av de forholdsvis massive SUV-ene fra Great Wall.
Nå er modellutvalget på markedet enormt, men ser vi på de ti mest populære modellene, kommer hele fire av dem fra Lada.
Granta er den mest populære, den representerte halve Lada-salget. Så har Haval lurt seg inn på andreplassen før Lada er tilbake med Vesta, nr. 3; Niva Travel, nr. 4 og Niva Legend, nr. 5.
Det ser ut som det kommer til å ende med 50 prosent kinesiske biler når hele 2023 telles opp, de siste månedene har det vært vesentlig flere enn det, og fra kinesisk hold er det sagt at de regner med 80 prosent markedsandel neste år.
Mange av dem lokalt produsert riktignok, men det sier allikevel hvor tett vi egentlig er på en virkelig kinesisk invasjon.
Autostat, som er flink til å holde orden på det russiske markedet, forteller at bare i 2023 kom det 19 nye kinesiske bilmerker dit. Frem til 2022 fantes det 16 offisielle kinesiske merker på det russiske markedet. Dessuten fantes det en rekke merker som ble solgt ‘uoffisielt’.
Det ga nesten 60 merker totalt.
Mange av dem representert med bare en modell, men allikevel snakker Autostat om mer enn 100 forskjellige modeller.
Og flere kommer. For det nye året er det flere kinesiske produsenter som har meldt seg på dette kappløpet.