-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bilsalget i Skandinavia:
Så ulik smak kan tre gode naboer ha
Det er stor forskjell på hvilke nybiler som velges i Norge, Sverige og Danmark. Det gjelder så vel biltype som merke, modell og valg av drivlinje.
Topp 10-listene i januar viser forskjellene tydelig: Svenskene velger store og mellomstore biler, nordmenn kjøper hovedsakelig mellomstore, mens danskene har en mer kontinental smak og velger mindre biler.
Alle vet jo at Norge er i fremste linje når det gjelder kjøp av elbiler – i januar utgjorde disse 92 prosent av alle nye personbiler. I våre naboland, Danmark og Sverige, var andelen henholdsvis 35 og 28,7 prosent.
Elektrisk Topp 10 i Norge
I Norge var det bare elbiler på Topp 10 listen i januar. De sto til sammen for en andel på hele 51 prosent av alle nye personbiler i årets første måned. Resten av nybilsalget var fordelt på mer enn 150 andre bilmodeller.
I Sverige og Danmark var det langt færre elbiler på topplistene, og en mye jevnere fordeling mellom merker og modeller som er tilgjengelige. Hver modell sto med andre ord for en mindre markedsandel.
Med unntak av Teslas Model Y, som i januar hadde en markedsandel i Norge på nesten 19 prosent, er de andre ni bilmodellene på den norske topplisten fordelt på velkjente europeiske og asiatiske bilmerker.
Svensk i Sverige, kontinentalt i Danmark
I Sverige var fire av 10 på topp i januar ulike Volvo-modeller. To av dem topper januar-listen, mens Teslas Model Y lirker seg inn på en tredjeplass. Den var, som i Norge og verden totalt, Sveriges mest solgte bil i 2023.
Danmark, som har en større merke- og modellvariasjon enn svenskene, hadde også Tesla Model Y på topp i januar. Men bare noen titalls biler bak følger Peugeot 208, som igjen etterfølges av småbilene Toyota Aygo og Citroen C3. Dette er typiske bybiler i store markeder som Frankrike og Italia, så man kan si at danskene har en mer kontinental bilsmak enn sine naboland i nord og øst.
Viktige incentiver
– Nybilsalget i våre tre skandinaviske land er veldig forskjellig. Og det blir stadig tydeligere at uten incentiver, stopper eller bremses elbilsalget kraftig. I Sverige var elbilandelen 39 prosent i 2023. Men svenskene har fjernet incentivene ved kjøp av elbil, og i januar var andelen nede på 29 prosent, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I Danmark er situasjonen annerledes, der er tendensen at elbilandelen øker:
– Danskene har nå bedre kjøpsincentiver for elbil enn Norge. Det betales ikke engangsavgifter for elbiler opp til 440.000 danske kroner, som tilsvarer 660.000.norske. I Danmark er interessen for elbiler økende, elbilandelen endte på 36 prosent i 2023, og holdt seg på samme nivå i januar 2024.
– Økonomiske utfordringer for mange, som følge av kraftig prisstigning og flere renteøkninger, speiler nybilsalget i Norge. Vi er blitt mer moderate, og velger gjerne mindre og rimeligere biler enn for bare et par år siden, sier Solberg Thorsen.
– Momsfritak for elbiler gjelder nå kun for biler under 500.000 kroner, og i det prissegmentet finnes en god del å velge i, noe mange også gjør. Nå vet vi at det framover kommer en rekke mindre og rimelige elbiler. Det vil helt sikkert gi nybilsalget et løft, men hvor stort det blir gjenstår å se, sier han.
KILDER:
Norske data: OFV.no
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se