-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

Igjen klatret Tesla Model Y til topps
Nybilsalg i krabbegir
Etter knapt å ha levert ut en eneste ny bil i forrige måneds to første uker, kom det en last med Tesla Model Y, og vips så ble den Berlin-bygde SUV-en landets mest registrerte – igjen.
Ikke siden 2008 har registreringstallene for oktober vært dårligere. 8.295 nye personbiler, 28,9 prosent tilbakegang målt mot samme måned i fjor, speiler et nybilsalg i krabbegir, slik Opplysningsrådet for Veitrafikken oppsummerte situasjonen.
Igjen er det Tesla med Model Y som går seirende ut av måneden, men avstanden ned til Toyota bZ4X var ikke mer enn 95 biler. Så skal det sies at Tesla var tom for biler i månedens to første uker.
Samtidig er det såpass fart i Toyota med både ladbare og ikke ladbare hybrider samt elektriske bZ4X, at Toyota nå puster Volkswagen i nakken når årets ti første måneder oppsummeres. Kun 216 biler skiller, så det er interessant å se hva Toyota kan få til de to siste månedene.
Se ikke bort fra at Toyota tar til landet så mange ladbare Rav4 som de kan få tak i før den varslede utfasingen av incentiver for biltypen tar til å gjelde fra årsskiftet.
Akkumulert stiller Tesla i egen divisjon. Spørsmålet er om de klarer å ta Fords historiske årsmerkerekord på 25.052 biler fra 1986. Ved inngangen til november var Tesla bare 3.100 biler unna.
Elbilandelen endte på 84,2 prosent, litt ned fra september, med da løftet av det høye Tesla-volumet. Målt mot samme måned i fjor er elbilveksten på 6,8 prosentpoeng.
Alle andre drivlinjer viser nedgang og bensinbilens andel var i oktober under én prosent. Fossilbilvinner er fortsatt Skoda med modellene Octavia og Kodiaq
Nøkkeltall oktober 2023 (oktober 2022)
* Elbiler: 84,2 % (77,4 %)
* Hybrider: 5,5
% (7,8 %)
* Ladehybrider: 7,1 % (9,0 %)
* Dieselbiler: 2,2 % (3,7 %)
* Bensinbiler: 1,0 % (2,1 %)
* 4x4: 62,4 % (60,4
%)
* Eierskifter: 44.433 biler (+2,1
%)
* Bruktimport: 380 biler (-68,8
%)
Oktober 2023 – januar - oktober 2023
1. | Tesla Model Y | 648 | 1. | Tesla Model Y | 20 226 |
2. | Toyota bZ4X | 553 | 2. | Volkswagen ID.4/GTX | 6 118 |
3. | Skoda Enyaq/RS | 549 | 3. | Skoda Enyaq/RS | 5 310 |
4. | Toyota bZ4X | 440 | 4. | Volvo XC40 | 4 243 |
5. | Volvo XC40 | 427 | 5. | Toyota bZ4X | 4 039 |
6. | Ford Mustang Mach-E | 352 | 6. | Ford Mustang Mach-E | 2 980 |
7. | Volkswagen ID.4/GTX | 286 | 7. | Volkswagen ID.3 | 2 808 |
8. | Nissan Ariya | 280 | 8. | Toyota Rav4 | 2 571 |
9. | Toyota Yaris Cross | 243 | 9. | Audi Q4 e-tron | 2 384 |
10. | Audi Q4 e-tron | 239 | 10. | Nissan Ariya | 2 172 |
11. | Nissan Leaf | 233 | 11. | BMW iX1 | 2 162 |
12. | Mercedes-Benz EQC | 193 | 12. | Hyundai Kona | 2 129 |
13. | Volkswagen ID.3 | 193 | 13. | Nissan Leaf | 1 989 |
14. | BMW iX1 | 185 | 14. | Toyota Yaris Cross | 1 879 |
15. | BYD Tang | 152 | 15. | BMW i4/M50 | 1 607 |
16. | Subaru Solterra | 145 | 16. | Tesla Model 3 | 1 522 |
17. | MG ZS | 137 | 17. | Audi Q8 e-tron/e-tron | 1 504 |
18. | Volvo C40 | 134 | 18. | Polestar 2 | 1 435 |
19. | MG 4 | 128 | 19. | Volkswagen ID.Buzz | 1 401 |
20. | Opel Mokka-e | 120 | 20. | Hyundai Ioniq 5 | 1 389 |
Totalt | 8 925 | Totalt | 104 422 | ||
Kilde: OFV |