Corvette Indy 500 Pacecar
Corvette Indy 500 Pacecar
Corvette Indy 500 Pacecar
Corvette Indy 500 Pacecar
Corvette Indy 500 Pacecar
Corvette Indy 500 Pacecar
Corvette Indy 500 Pacecar

To raske fra Chevy

Det er mye prestisje i å være offisiell pacecar for verdens største bilrace – Indy 500. I år har Chevrolet to av dem. Og en meget anerkjent sjåfør.

Publisert Sist oppdatert

Det er Corvette Z06 som er basis for årets pacecar. Den ene bilen er konvertert for å kjøre på E85 etanol for å markere GM’s satsning på dette området. Denne bilen er lakkert med en spesiell teknikk slik at den skifter mellom gull og grønt avhengig av hvilken vinkel du ser den fra.

Men dette er ikke eneste etanolbil på banen – i flere år ha løpsbilene i Indy-serien kjørt på 100 prosent etanol.

Rutinert sjåfør

Mannen som skal sitte bak rattet i den spesielle Corvetten er ingen hvem som helst: Emerson Fittipaldi har vunnet Indy 500 to ganger, tatt to VM-titler i Formel 1 og vunnet den amerikanske CART-serien.

Dessuten er han medeier i flere selskaper som produserer etanol i hjemlandet Brasil hvor dette drivstoffet stadig har økt sin popularitet gjennom de 30 årene det har vært benyttet. Det gjør verdens femte største land nærmest selvforsynt med drivstoff til den stadig voksende bilparken.

Ditt eget eksemplar?

Den andre pacecaren er en jubileumsutgave som markerer at det i 2008 er 30 år siden første gang Chevrolet Corvette var offisiell pacecar på Indy. Denne er lakkert i sort og sølv, og skal danne grunnlag for replicaer, både coupé og cabriolet, som skal produseres i 500 eksemplarer som alle skal håndsigneres av Emmo.

Her er en enda råere Corvette

Det er 92. gang Indy 500 arrangeres i 2008 og tiende gang Corvette er offisiell pacecar. Løpet er den idrettsbegivenhet i verden som trekker flest tilskuere på en dag, og med unntak av krigsårene 1917-18 og 1942-45 har det vært kjørt hvert år på den store ovalbanen kjent som ”the Old Brickyard siden starten i 1911.

Powered by Labrador CMS