-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ford-racing i 100 år
Egentlig burde vi ventet med denne til oktober, men ingen skal beskylde oss for å dilte i hælene på presse-releaser, så la oss like godt ta det nå: i år er det 100 år siden Henry Ford vant det store løpet som var årsaken til at han fikk startet sin egen butikk.

Firmaet gikk dårlig, bilene solgte elendig og på sommeren 1901 var Ford og et par nære medarbeidere i full gang med å bygge en ren racerbil på si. Overmodig meldte han den u-testede maskinen på et løp i Grosse Point, rett utenfor Detroit, med seg selv som fører. Dette var et løp der man fant flere av nasjonens beste biler og førere, og favoritten, Alexander Winton i sin egen, velprøvde racer, var så soleklar at da arrangørene skulle skaffe førstepremien kjøpte de en stor vase som de visste ville passe nydelig i Wintons dagligstue!
Henry vant, han fikk overskrifter over hele nasjonen, enkelte misfornøyde aksjonærer i det gamle Detroit AuCo la nye penger på bordet, satset alt på Ford, organiserte et selskap som het Henry Ford Company (som gikk på nett den 30. november 1901) og Ford selv fikk en av de seks likestilte eierpostene og stilling som teknisk direktør.
Mye laurbær
Nå skal vi ikke her dra hele Ford-selskapets historie, men nøye oss med å slå fast at dermed innledet Ford noen som skulle bli en gloriøs racing-karriere. Der kan vi telle 175 Grand Prix seire med Ford motorer (Ingen annen motorprodusent er i nærheten), og 13 førere har blitt verdensmestre med Ford-motorer bak seg i til sammen 7 forskjellige merker.
Vi er oppe i nesten 200 Indycar-seire, og har 11 CART-mestere med drift fra den Blå Ovalen. I Rallyløypa har de hentet 37 seire i løp som teller til VM og de har to førere som ble verdensmestre. Vi finner T-Ford motorer på Indianapolis i 20-årene, vi finner Ford seire i Monte Carlo rallyet i 30-årene, vi finner stock car- og dragster seire med Ford-maskiner i 40- og 50-årene. I seksti-årene finner vi gloriøse Le Mans- og andre sportsvogn-seire og talløse innsatser i de mindre en-seters formlene.
Ingen kan ta fra Ford deres intense racing-bakgrunn, men husk at det er 100 år siden det hele startet. Og uten den seieren hadde det ikke vært muligheter for å bygge opp noen bakgrunn.
Bilde: Henry Ford vinner sitt første løp i 1901
Bilde: Ford Focus WRC Rally-bil 2001
Bilde: (Ford) Jaguar R2 Formel 1-bil 2001
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no