Nå skal Petter Solberg til mål!

Etter tre brutte løp på rad på grunn av avkjøringer, er det mange som mener at Petter Solberg må endre kjørestil. Men Spydeberg-gutten har ingen slike planer foran årets andre VM-runde, Swedish Rally, som starter fra Karlstad fredag morgen.

Publisert

Etter to år med profesjonell rallykjøring rundt på nær sagt hele jordkloden er Petter Solberg tilbake til nordiske forhold igjen. Han har ikke kjørt et skikkelig vinterrally siden Swedish Rally i 1999. Da debuterte han for Ford og kjørte inn til en 11.plass.

Til helgen er han andrefører for Subaru ved siden av Richard Burns, og dermed skal han plukke VM-poeng, ikke bare til seg selv, men også til Subaru-teamet. Petter og hans britiske kartleser Phil Mills er minst like mye opptatt av at de skal komme til mål som folk flest, men det blir altså full satsing også i Sverige.

”Jeg har hatt flere samtaler med David Lapworth om kjørestilen min, og han sier til meg at jeg skal fortsette på samme måte. Men jeg kommer nok til å bli noe mer forsiktige på enkelte spesielt vanskelige steder. Men vi snakker kanskje om et tidels sekund per kilometer”, sier Petter Solberg som gleder seg til start i det svenske VM-løpet, der det er ventet innrykk av tusenvis av norske tilskuere.

Han har vært på plass i Värmland siden lørdag. På søndag kjørte han test, og på mandag morgen startet gjennomkjøringen av løypa. I forrige uke slappet Petter av hjemme i Spydeberg.

”Jeg gleder meg til løpet. Jeg har ikke kjørt et skikkelig vinterrally på to år, men forholdene er jo kjente for meg. Jeg ser frem til å kjøre på skikkelig is og snø igjen”, sier Petter Solberg som ikke tror han får det lett i Sverige.

”Det blir utrolig hardt. 16 fabrikksanmeldte førere, og en rekke gode finner og ikke minst broder'n Henning. Jeg tror Henning vil gjøre det bra i Sverige. Jeg tipper han blir best av privatførerne”, sier Petter Solberg som var svært fornøyd etter å ha kjørt test på søndag. Der fikk nordmannen kjørt hele 34 mil i full fart.

”Det gikk kjempebra. Vi har funnet det optimale oppsettet for bilen, og også dekkene fungerte perfekt”, sier Petter, som ikke ønsker å tippe sin egen plassering i løpet. Men han vil nok ikke være fornøyd om det ikke blir poengplass, og det vil si at han må være blant de seks beste.

Også for hans teamkollegaer Richard Burns og Markko Märtin blir Swedish Rally viktig. I likhet med Petter måtte også de bryte årets første VM-runde, Rally Monte Carlo. Det ble dermed et helsvart løp for Subaru, som nå er på intens poengjakt. Trøsten får være at det gikk akkurat like dårlig med fjorårets verdensmester-team, Peugeot, som også fikk alle sine tre biler på bruttlisten i Monte Carlo.

”Stemningen var ikke akkurat god i teamet etter årets første løp, men de tekniske problemene som var på Markko og Richards biler er funnet og rettet. Nå er vi alle optimister foran løpet i Sverige, og da skal vi vise oss fra en bedre side”, sier Petter Solberg.

Det var finske Tommi Mäkinen (Mitsubishi) som vant i Monte Carlo, og han er også en av favorittene i Sverige, der han har vært blant de tre beste de siste fem årene. Fjorårets verdensmester, Marcus Grönholm (Peugeot), vant Swedish Rally i fjor, men brøt altså Rally Monte Carlo i år. Han er dermed like revansjesugen som Subarus førere.

Carlos Sainz (Ford) ligger på andreplass i VM etter årets første runde, og liker seg godt i Sverige. Han har fire andreplasser i løpet tidligere. Også svenskenes egen Thomas Rådström regnes som en av favorittene etter at han er blitt tatt inn i Mitsubishi-teamet som Mäkinens makker i dette løpet.

Bilnorge holder deg oppdatert med resultater og kommentarer fra Swedish Rally gjennom hele helgen.

Powered by Labrador CMS