-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Perfekt avslutning for Bakkerud
Andreas Bakkerud vant helgens EM-finale i suveren stil, og satte dermed både prikken over i-en og punktumet for en meget god sesong.
- Det var fantastisk å avslutte med en seier, samtidig var det spesielt siden dette nok var siste gang jeg kjørte denne Clioen. Hva som skjer neste år avhenger fullstendig av hva som skjer økonomisk, men det er klart at gromklassen SuperCars frister veldig om vi klare å få til ett budsjett, sier Andreas.
SuperCars er den råeste klassen i rallycross, og Andreas er klar på at det er kjøring der som er den absolutte drømmen.
- Der kjører man med 4-hjulsdrevne turbobiler og effekter på 5-600 hk. Disse bilene akselererer fra 0-100 km/t på ca. 2,2 sekunder - som er raskere enn Formel 1, sier unggutten som fyller 20 år om en uke.
- Vi har fått flere forespørsler og tilbud for neste år fra flere svært gode team, noe som er veldig spennende. Det viktigste for meg nå er imidlertid langsiktighet. Skal vi opp en klasse avgjøres det ene og alene av økonomi, sier han.
Trenger 2,5 millioner
Det er ikke småpenger som må på plass om unggutten skal ta ett steg opp. Bilene i SuperCars-klassen koster fra 2 millioner og oppover. I tillegg kommer driftskostnader om han skal drifte dette selv i eget team.
Mest trolig vil det imidlertid bli å kjøre for ett proffteam som han har gjort i Super1600 denne sesongen. - Ett driftsbudsjett er på minimum 2.5 millioner for å kjøre SuperCars i et team på samme måte som i år er drømmen, sier Bakkerud.
For å klare dette må Bakkerud finne partnere som er villig til å satse langsiktig:
- Det er en stor oppgave, og jeg vil ha avtaler for minimum 2 år for å kunne jobbe langsiktig. Målet er å finne disse partnerne i Bergen, men den jobben kan bli hard, sier bergenseren.
Kan fortsette i Super1600
Han har også har realistiske forventninger for neste år:
- Vi er åpne på at SuperCars-muligens kan bli et for tungt løft. Akkurat nå er det mest trolig at vi fortsetter i SET Promotion med en nybygd bil i Super1600-klassen – det vil kreve noe mindre budsjett, og det vil også være attraktivt å forsøke å forsvare EM-gullet.
Andreas har hatt en sterk sesong i klassen Super1600 og vært med og kjempet i toppen i 8 av 10 løp. Det ble fire seiere og tre andreplasser – imponerende tall i en svært tett og jevn klasse.
- Jeg satte meg som mål å bli Europamester i 2011 allerede for to år siden. Nå har vi klart det, og jeg er utrolig stolt over alt arbeidet som er lagt ned, sier Andreas som ble kåret til årets bilsporttalent i Norge i 2010.
Helgens løp var en seiersparade fra start til slutt. Med unntak av andre omgang da han var fattige 0,09 sekunder bak bestetiden, var unggutten suverent raskest hele dagen. I finalen viste han baklyktene fra aller første meter, og kjørte inn til en sterk seier.
- Jeg er knallfornøyd, og så slo jeg Steven Bossard, forteller han med ett glis.
Den unge franskmannen er sammen med Andreas ett av de største talentene i europeisk rallycross, og Andreas har lenge håpet på å ta han.
- I dag var han suveren, og jeg må gratulere med ett velfortjent gull, sa Bossard som kjørte inn til en sterk 3. Plass i løpet.
”Gullet kom hem”
Nå reiser Bakkerud ”hem” med gullet til Bergen, og er klar for å feire skikkelig kommende helg.
Da samler teamet alle som har bidratt, og over 100 fans til en skikkelig gullfest.- Jeg må få takke alle som har støttet meg igjennom disse to årene. Uten alle dem hadde jeg aldri klart å ta dette EM-gullet.
Nå starter jobben med å finne flere som vil være med på eventyrferden mot nye triumfer og gullmedaljer.
- Vi bergensere er optimister, og jeg har enorm støtte fra alle som følger meg. Vi skal jobbe knallhardt nå noen uker fremover, så får vi se hva vi kan klare å få på plass til neste år, avslutter Bakkerud.
Resultater Super1600
1 Andreas Bakkerud, Renault Clio Mk2 (N)
2 Krzysztof Skorupski, VW Polo Mk4/9N3 (PL)
3 Steven Bossard, Renault Twingo Mk2 (F)
4 Ulrik Linnemann, Peugeot 207 (DK)
5 Daniel Holten, Citroën Saxo (N)
EM-stilling sammenlagt
1. Andreas Bakkerud (N) 146p
2. Ulrik Linnemann (DK) 110p
3. Krzystof Skorupski (PL) 88p