-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Rally-NM starter med Snøfresern
Rallysporten er i vekst. Både i kvalitet og kvantitet. Det kan man trygt slå fast foran helgens NM-åpning, Rally Snøfreser'n på Elverum.

Norsk rally er uten tvil i fremgang, og deltagelsen i gruppe A og N er blitt formidabel. I tillegg til de 22 nevnte bilene i gruppe N over 2000 ccm, er det hele 35 biler i gruppe N 1601-2000 ccm, og denne klassen har fått egen NM-status fra i år.
Klassen for de mest trimmede bilene, gruppe A over 2000 ccm, er de to siste årene blitt vunnet av Henning Solberg (bildet) fra Spydeberg. Han er uten tvil også favoritt i årets mesterskap. Han har også vunnet Rally Snøfreser'n to ganger tidligere.
Men det mangler ikke på utfordrere. Roar Vannebo, fra Drammen, kjører en identisk bil som den Henning Solberg har, en Toyota Corolla WRC. Også Morten Østberg fra Våler i Østfold er en sterk utfordrer i sin Subaru Impreza WRC. Valter Chr. Jensen fra Oslo fikk halve fjorårssesongen ødelagt etter en avkjøring der hans Ford Escort WRC ble mer eller mindre totalvrak. Nå er han tilbake igjen. De mest spennende utfordrerne er kanskje brødrene Kristian og Thomas Kolberg fra Oslo, som kommer til start i hver sin Hyundai Accent WRC.
Interessen for gruppe N over 2000 ccm er også stor foran NM-åpningen. Hele 22 biler er påmeldt i denne klassen, men fjorårets mester Pernilla Walfridsson (samboer med Petter Solberg) er ikke blant disse. Hennes onkel Stig-Olov kommer imidlertid for å gi de norske håpene konkurranse.
Og de norske håpene vil i første rekke være Bruno Arntsen fra Asker, som debuterer i klassen med ny Mitsubishi Lancer E6 etter å ha tatt fem NM-titler i Formula 2-klassen, Bernhard Kongsrud fra Hønefoss, Per Brynhildsen fra Svinndal, Stian Engh fra Gjøvik og Bernt Kollevold fra Lier for å nevne noen. En outsider kan også være Thomas Schie som til tider har vist at han kjører like fort som de raskeste i feltet.
Gruppe N 1601-2000 ccm er også en svært interessant klasse i år. Ikke mindre enn 35 biler er påmeldt i denne klassen, der svenske Jonas Kruse i Renault Clio sammen med Tommy Slåstad og hans Opel Astra OPC er storfavoritt i NM-åpningen.
I samme klasse inngår også bilene i Nissan Rally Cup, og der regnes Per-Steinar Dypdal fra Rødberg, Erik Nordahl fra Drammen, Kenneth Moen fra Fetsund og Anders Granheim fra Hadeland som favoritter.
Også i nasjonal klasse er det Norgesmesterskap, og blant favorittene her finner vi Jørn Moen og Hugo Haverstad som har vunnet hvert sitt løp i klassen så langt i år. Dessuten må en se opp for Dag M. Bakken i en Peugeot 309, Per Gulbrandsen i Ford Escort, Per W. Fosseidengen i VW Golf, Hans Martin Fjellbu i Volvo og Ståle Gjørstad i Opel Ascona.
Henning Solberg satser maksimalt i NM-åpningen
Når Henning Solberg setter seg i sin Toyota Corolla WRC i Elverum på lørdag, er det for å forsvare sin trone på toppen av norsk rallysport. Mens lillebror Petter har herjet ute i verden, har Henning vært suveren her hjemme de to siste årene, og det har gitt to NM-gull. I Rally Snøfreser'n vil han ikke spare seg, men satse maksimalt for å vinne nok et NM-løp.
Jeg ser på Rally Snøfreser'n både som et NM-løp og som en viktig test foran det svenske VM-rally om to uker. Når vi snakker om VM snakker vi også om et helt annet tempo, derfor er det viktig for meg å kjøre maksimalt på Elverum for å få tempo i kroppen. På tre av de seks fartsetappene er det gjennomkjøring på forhånd, og på de tre etappene vil jeg kjøre absolutt det bilen er god for, sier Henning Solberg.
På de to siste årene har vunnet samtlige 11 NM-løp der han har stilt til start. Han er altså ubeseiret de to siste sesongene, og det forplikter.
Jeg forsøker ikke å tenke for mye på akkurat det, men det er klart det er en viss prestisje i å være ubeseiret lengst mulig. Jeg tror imidlertid konkurransen vil bli knallhard i år, sier Henning som har med seg ny kartleser. Ola Fløene har tatt plassen til Runar Pedersen, og sammen skal de to også ut i verden for å konkurrere med de aller beste denne sesongen.
Vi kjører det svenske VM-løpet først og fremst og planen er å kjøre seks VM-runder totalt i år. Vi har ikke like bra motorprogram på Elverum som vi vil kjøre i VM, ellers er bilen helt oppdatert med det siste som Toyota har utviklet, sier Henning Solberg som har et sterkt ønske om å få samme mulighet som hans bror Petter har fått.
Men nå er det altså Norgesmesterskapet det dreier seg om, og det blir ingen parademarsj der heller.
Vi har et høyt nivå på vårt nasjonale mesterskap her i landet. Det er flere som kan blande seg inn i teten. Først og fremst tror jeg Thomas og Kristian Kolberg som kommer med hver sin nye Hyundai kan bli farlige. Morten Østberg og Trond Sveinsvoll kjører fort, og veteranene Roar Vannebo og Valter Jensen må vi alltid se opp for. Man skal ikke gjøre store feil før man taper et NM-løp, sier Henning Solberg som i tillegg til sine NM-gull de to siste årene, også har sølv fra 1997 og 98. Han har vunnet Rally Snøfreser'n to ganger tidligere, i 1997 og 1999. Skal han fortsette på vinne løpet annen hvert år?