Sauber tidlig ute med ny bil

Det sveitsiske Sauber-teamet var blant de første Formel 1-teamene til å teste sin 2001-modell. Det skjedde på den italienske Fiorano-banen allerede den 11. januar.

Publisert

Årets bil har fått tittelen C20 og er helt ny av året. Selvsagt tilpasset de strenge FIA-kravene med hensyn til økt vekt på sikkerhet og begrensninger innen aerodynamikk.

”Vårt primærmål med C20 har vært å møte det nye regelverket”, sa teknisk direktør Willy Rampf ved presentasjonen. ”De nye reglene er svært strenge og gjorde at vi måtte bygge en helt ny monocoque. Vi har i tillegg fokusert på begrensningene med hensyn til aerodynamikk som begrenser utformingen og størrelsen av vingene på bilen, både foran og bak. Og selvsagt har vi arbeidet mye med å holde vekten lavest mulig, så man kan trygt si at C20 er en helt ny bil”, fortsatte han.

Sauber satser i år på to svært unge førere gjennom tyske Nick Heidfeld (23) og finske Kimi Räikkönen (21). Sistnevnte har for øvrig har hatt en strålende gokart karriere og ble oppdaget av nordmannen Harald Huysman (som også er manager for supertalentet Jenson Button).

Som de siste årene vil Sauber også i år være utstyrt med Ferrari motorer påsatt en navneplate med betegnelsen Petronas. Nytt av året er imidlertid at Ferrari har åpnet en egen fabrikk for produksjon av motorer til Sauber og Prost, noe som burde sørge for enda tettere oppfølging og bedre muligheter til å lykkes i det tøffe mesterskapet.

Bilder:
Bilde fra introduksjonen
Bilde av bilen forfra
Bilde av bilen bakfra på bane
Bilde av bilen forfra på bane
Bilde av bil og førere
Bilde av førere
Bilde av Nick Heidfeld
Bilde av Kimi Räikkönen
Peter Sauber med førerne

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS