-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Studenter i farta
Det var stemning på Silverstone sist helg under det engelske grand prix. Det blir stemning denne helgen også - når studenter fra hele verden konkurrerer med sine formelbiler.
Langt over 100 lag, 40-50 ihuga racerbilbyggere (og studenter på et ganske høyt nivå) er samlet for å kjøre årets første Formel Student løp.
Dette er en racerbilformel som opprinnelig oppsto i USA, men som for lengst har kommet til Europa, og der NTNU i Trondheim og Høyskolen i Stavanger har vært med flere år.
LES OGSÅ: Går for gull
De er der i år også, begge med elektriske biler denne gangen (fjorårets vinner var en elbil – det satte spor etter seg) men også på andre måter er det likheter.
«Downsizing»
Begge lagene har krympet den nye bilen i forhold til fjorårets, begge har klart å få til lettere konstruksjoner, begge har gjort veldig mye av elektronikken selv (traction control for eksempel) og begge har brukt kullfibermaterialer på måter vi ikke har sett før.
Men det er ulikheter også. Som man ser av bildene er bilen fra Trondheim utstyrt med en massiv aeropakke. Det skal bli spennende å se om den kommer til å representere en fordel – det er tross alt Mickey Mus-bane øvelser man skal gjennom med forholdsvis begrenset toppfart.
Stavanger valgte bort aerodynamikkpakken i år, ganske enkelt fordi de ikke er overbevist om effekten. Det de derimot har konsentrert seg om er blant et smart hjuloppheng der de kombinerer krengningsstaget med dempere for å få til et enklere oppheng.
Keep It Simple Stupid, ser ut til å ha vært en ledetråd for dem begge.
Det er en lengere artikkel om Formel Student i den utgaven av Bil som du kan kjøpe nå. BilNorge kommer også til å være til stede under årets løp på Silverstone, så vi skal forteller deg om suksesser og tragedier underveis, og du kan – regner jeg med – også følge de to lagene på hjemmesidene deres.