-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
De nye utfordrerne
Ladehybrider var for få år siden synonymt med Mitsubishi Outlander, med tillegg av noen få europeiskbygde modeller. Nye utfordrere doblet salget av ladehybrider i 2020. Vi har testet tre av dem
Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.
Ladehybrider oppfattes av mange som statssubsidiert motorkraft i mengder i kombinasjon med drift på alle hjul. For produsentene har den høye motorkraften vært smøremiddelet for å gjøre biler med høye produksjonskostnader attraktive. Nå blir lang rekkevidde enda viktigere.
43 kilometer på strekningen fra Oslo til Elvestad øst for Moss, var tilbakelagt på ganske flat vei. Bensinmotoren på Jeep Compass hadde så smått startet å arbeide, og de tre sylindrene i BMW X1 gjorde seg klar til å jobbe. Min kollega bak rattet i Toyota Rav4 derimot, fortsatte ferden helt til Moss og vel så det før batteriet var tomt.
FAKTISK REKKEVIDDE
Og her er vi ved det essensielle med ladehybrider: den faktiske rekkevidden, og det aktuelle bensinforbruket etterpå. Ikke det at slike verdier har avgjørende betydning for nordmenns bilvalg i dag, med de kan bli helt avgjørende i fremtiden, når EUs utslippsreguleringer tar til å gjelde for fullt neste år, og bilprodusentene straffes for gjennomsnittlig flåteutslipp høyere enn 95 gram CO2/km.
Mange modellvarianter har forsvunnet de to siste årene, andre blir borte om ikke lenge og erstattes av blant annet ladehybrider med betydelig bedre rekkevidde enn mange av dem som er i salg i dag.
To av bilene i testen, BMW X1 og Jeep Compass, har ikke spesielt store batterier og representerer som ladehybrider hva som var mulig å få til rent teknisk på eksisterende plattformer. Neste generasjon av de to modellene vil helt sikkert kunne konkurrere fullt ut med Toyotas rekkevidde, og kanskje også med japanerens hybridteknologi.
DOBBELT SÅ LANGT
For der vi, med forsiktig kjøring i rundt 10 graders utetemperatur, oppnådde noen kilometer kortere rekkevidde enn oppgitt for to av bilene, rullet Toyotaen ikke bare 80,6 kilometer på ladet strøm, men den klarte også fem kilometer mer enn oppgitt rekkevidde på 75 km i blandet kjøring – altså nær det dobbelte av de to konkurrentene.
Mer generelt kan sies om de tre, at de alle dekker en normal families plass- og transportbehov, kanskje med unntak av at BMW-en kan bli i trangeste laget. Noen vil også oppleve 750 kg tilhengervekt som lite.
Ingen av bilene stiller med utpreget fleksibilitet, som lengderegulerbart baksete for mulighet til å velge mellom bakseteplass og bagasjeromsvolum. Alle har varme i rattet (burde vært standard på alle biler i vinterkalde Norge), et lass med førerstøttesystemer, 200.000 km garanti (men bare for Jeep gjelder den i sju år) og firehjulsdrift, uten at det gjør de tre til offroadere av den grunn.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X1
- Jeep Compass
- Toyota RAV4
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.