-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Styggraske familiebiler
306 Mercedes-dieselhester og 390 Volvo-bensinhester. Det går virkelig unna når kreftene slippes løs i ladehybridene Mercedes C 300de og Volvo V60 T8. Men hvor miljøvennlige er egentlig disse bilene? Og er miljøvennlighet egentlig viktig for kundene?
Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.
Vi har skrevet det mange ganger før, men gjentar gjerne: Ladehybridene er statens gavepakke til de mange med grønne fingertupper, som gjerne lader hvis det passer, men av ulike grunner ikke vil eller våger å gi slipp på den tradisjonelle fossilmotoren.
Samtidig er ladehybridene også gavepakken til alle som synes det er gøy å ha litt ekstra å dra på med. Månedens duellanter hører opplagt med i sistnevnte gruppe, men mer om dem senere.
I et par år fram mot 2019 valgte bortimot hver femte nybilkjøper en ladehybrid. Så kom et år med modelltørke.
TILBAKE
Nå er de fleste av dem tilbake. I tillegg fyller nye ladehybrider opp norske bilbutikker. Mange ladehybrider har i mellomtiden gjennomgått betydelig oppgradering, ikke minst med større batteri og økt elektrisk rekkevidde. De beste ladehybridene klarer nå – i det minste på papiret – 100 km på strøm.
Men ikke alle er der. 50 km rekkevidde holder for å score bra nok i det nye WLTP-kjøresyklusregelverket. Siden den norske engangsavgiften i betydelig grad støtter seg på bilers utslipp av CO2, slår dette ut i form av betydelig avgiftsrabatt til ladehybridene.
For å finne ut hvor miljøvennlige et par høyaktuelle familie-stasjonsvogner i premiumklassen egentlig er tok vi Mercedes C 300de og Volvo V60 T8 ut på veien en sur og regnfull, men ikke spesielt kald vinterdag.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.