-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Styggraske familiebiler
306 Mercedes-dieselhester og 390 Volvo-bensinhester. Det går virkelig unna når kreftene slippes løs i ladehybridene Mercedes C 300de og Volvo V60 T8. Men hvor miljøvennlige er egentlig disse bilene? Og er miljøvennlighet egentlig viktig for kundene?
Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.
Vi har skrevet det mange ganger før, men gjentar gjerne: Ladehybridene er statens gavepakke til de mange med grønne fingertupper, som gjerne lader hvis det passer, men av ulike grunner ikke vil eller våger å gi slipp på den tradisjonelle fossilmotoren.
Samtidig er ladehybridene også gavepakken til alle som synes det er gøy å ha litt ekstra å dra på med. Månedens duellanter hører opplagt med i sistnevnte gruppe, men mer om dem senere.
I et par år fram mot 2019 valgte bortimot hver femte nybilkjøper en ladehybrid. Så kom et år med modelltørke.
TILBAKE
Nå er de fleste av dem tilbake. I tillegg fyller nye ladehybrider opp norske bilbutikker. Mange ladehybrider har i mellomtiden gjennomgått betydelig oppgradering, ikke minst med større batteri og økt elektrisk rekkevidde. De beste ladehybridene klarer nå – i det minste på papiret – 100 km på strøm.
Men ikke alle er der. 50 km rekkevidde holder for å score bra nok i det nye WLTP-kjøresyklusregelverket. Siden den norske engangsavgiften i betydelig grad støtter seg på bilers utslipp av CO2, slår dette ut i form av betydelig avgiftsrabatt til ladehybridene.
For å finne ut hvor miljøvennlige et par høyaktuelle familie-stasjonsvogner i premiumklassen egentlig er tok vi Mercedes C 300de og Volvo V60 T8 ut på veien en sur og regnfull, men ikke spesielt kald vinterdag.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.