-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo C30
Volvo C30 er bygget på samme lest som S40/V50, og er egentlig identisk med sitt opphav fra fronten og til og med forsetet. Bakparten, som egentlig gjør hele bilen, er meget karakteristisk med sine profilerte baklykter og sitt kombinerte bakvindu og bakluke.
Baksetet består av to separate seter med litt plass mellom, mens bagasjerommet er alt for snaut til å fungere som familiebil for fire personer. Det er likevel langt rommeligere enn i Mini, og gir et hav av plass til både helgeog feriebagasje for to personer når bakseteryggen felles ned.
Førermiljøet og interiøret har vi etter hvert blitt så kjent med at vi vil kalle det Volvo-tradisjonelt, med den karakteristiske tynne midtkonsollen i Bang&Olufsendesign. Minimalistisk, men ikke fullkomment funksjonelt.
Førerplassen byr ikke på fullt så god sittestilling som i Mini, det mangler noe på sidestøtten for høyrebenet samtidig som venstrefoten må klare seg med en puslete fothviler. Det er ukomplisert å komme seg inn og ut av baksetet, et baksete som gir grei plass for to personer, men voksne trives nok best over kortere avstander.
Styringen er presis og behagelig, men ikke så kontant som i Mini. Begge testbilene står på mer sportslig hjuldimensjon enn standardoppsettet. C30 er riktignok ikke så ekstrem som Mini på dette punktet, og resultatet er at Volvoen har en fin balanse mellom sportslige kjøreegenskaper og komfort.
Umiddelbart virker støynivået å være høyt, men sammenlignet med Mini fremstår C30 så absolutt som den stilleste gutten i klassen. Våre målinger viser en forskjell på 3 til 5 desibel – det er klasseforskjell. Når støynivået er markert lavere og fjæringskomforten
er bedre, sier det seg selv at C30 tar et solid nakketak på Mini når det gjelder komfort.
Motoren, som altså er identisk med den som sitter i Mini, makter ikke å gi C30 de samme kjappe akselerasjonstallene. Årsaken er rett og slett at C30 er nesten 200 kg tyngre enn Mini. Dessuten ser vi at femtegearet er lagt høyt i utveksling (Mini har sekstrinns kasse) for å spare drivstoff ved landeveiskjøring – resultatet er treg reaksjon fra 70 til 100 km/t. Bremseprøvene faller positivt ut for C30, den trenger riktignok en halvmeter mer enn Mini fra 80 km/t til stillestående, men dette er likevel mer enn godkjent.
En praktisk detalj som teller i hverdagen er at det på C30 – i motsetning til på Mini er enkelt og raskt å skifte pærer i frontlysene. En detalj som derimot står til stryk er det tungvinte bagasjeromsdekselet med åtte festepunkter, hvorav de to bakerste er strikker som hektes inn på kroker. Lite elegant.
FØRERMILJØ 7
Stilig, men ikke bare funksjonelt. Mange og små knapper.
PLASS 7
Luftig førerplass, størst bagasjerom og best benplass bak.
KOMFORT 8
Sportslig, men grei fjærings- og kjørekomfort, mindre støy enn i Mini.
KJØRING 7
Kompetent hjuloppheng, litt slapp styrefølelse. Når ikke opp til Mini.
MOTOR/FORBRUK 8
Samme motor, men tyngre bil.
SIKKERHET 9
Fem stjerner i NCAPkollisjonstesten, bra score også på barnesikkerhet.
PRIS 7
Høyere basispris. Mer bil for pengene her.
TOTALT 53
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester
LES VIDERE:
- Mini Cooper- Konklusjon- Tekniske data